Input your search keywords and press Enter.

Rohingya Terkandas di Sempadan Bangladesh-India

M Update, 22/1/2019 – Tiga puluh satu umat Islam Rohingya termasuk 17 kanak-kanak kekal terkandas di sempadan India-Bangladesh selepas tiga hari, kata para pegawai Dhaka pada Isnin, kerana kedua-dua pihak enggan menerima mereka.

Seramai 1,300 orang Muslim Rohingya telah menyeberang ke Bangladesh dari India sejak beberapa minggu kebelakangan ini kerana takut diusir ke Myanmar mencetuskan kebimbangan jika tiada kebebasan dan dibunuh.

Kumpulan terakhir menyeberangi pagar kawat berduri di sepanjang sempadan India tiba-tiba dihalang pengawal sempadan Bangladesh daripada memasuki wilayah itu.

“Mereka kini tinggal di dua khemah yang disediakan oleh pasukan sempadan India di garisan sifar sempadan,” kata Mannan Jahangir, pegawai kerajaan tempatan di bandar sempadan Bangladesh, Kasba, kepada AFP.

Leftenan Kolonel Golam Kabir, komander pengawal sempadan Bangladesh, berkata kumpulan itu tiba di sempadan dari negeri India Jammu dan Kashmir pada 18 Januari.

Pegawai kanan dari kedua-dua pihak mengadakan mesyuarat pada hari Ahad, dengan Dhaka menegaskan bahawa New Delhi mengambil pelarian itu kerana mereka mempunyai kad kesihatan India dan dokumen yang dikeluarkan oleh agensi pelarian PBB.

New Delhi telah menghadapi kritikan tajam untuk mengubah ahli minoriti yang dianiaya ke majoriti Buddha Myanmar dalam beberapa minggu kebelakangan ini, termasuk dari Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu dan kumpulan hak asasi.

India, yang bukan penandatangan Konvensyen Pelarian PBB, menahan 230 Rohingya pada tahun 2018, jumlah yang paling ramai.

Bangladesh sudah menjadi tuan rumah sekitar satu juta Rohingya di kem pelarian gergasi di tenggara negara itu, dengan tiga perempat daripadanya melarikan diri akibat dari tindakan keras tentera Myanmar pada Ogos 2017.

Penyiasat PBB mengatakan para pegawai tentera kanan Myanmar harus didakwa kerana pembunuhan beramai-ramai di negara Rakhine, tetapi negara itu mempertahankan diri dan menegaskan ia adalah perbuatan militan.

Nayana Bose, jurucakap Inter Sector Coordination Group (ISCG),yang termasuk dalam agensi-agensi PBB, berkata minggu lalu kadar pendatang baru dari India meningkat sejak 3 Januari.

Sekitar 40,000 Rohingya tinggal di India. Polis berkata mereka yang tiba di Bangladesh telah tinggal di India selama bertahun-tahun.

Selama beberapa dekad Rohingya menghadapi penganiayaan di Myanmar dan enggan mengakui mereka sebagai warganegara dan melabel mereka “Bengali” pendatang tanpa izin.

Sumber: AFP

Leave a Reply