Input your search keywords and press Enter.

Bandar Berhantu Selepas Kejatuhan Soviet

Bandar Ming Kush, yang merupakan tapak salah satu daripada kawasan perlombongan uranium terbesar Soviet Union. Ia kini penuh dengan runtuhan bangunan.

M Update, 23/1/2019 – Tempat ini pernah menjadi bandar perindustrian yang sibuk dan maju di Kyrgyzstan yang dikawal oleh Soviet dengan kilang-kilang yang besar dan luas, lombong arang batu yang sibuk dan rumah-rumah besar.

Tetapi gambar-gambar terkini menunjukkan bandar ini sunyi dengan tinggalan ‘pasca-apocalyptic’ yang mana populasi sebahagian besarnya meninggalkan bandar ini setelah kejatuhan Union of Soviet Socialist Republics (USSR) pada tahun 1991.

Salah satu kilang di Ming Kush yang kini terbengkalai dan runtuh, dimana pekerja suka bekerja disini kerana dibayar lebih dengan faedah tambahan.

Imej yang menakutkan diambil oleh jurugambar Belanda Thijs Broekkamp, ​​yang telah melalui Asia Tengah untuk menerokai landskap, budaya, orang dan sejarahnya.

Semasa di Kyrgyzstan, beliau menemui Ming Kush dan Inylcheck, yang kedua-duanya adalah bandar perindustrian yang penting yang diletakkan di kawasan landskap yang luas dengan populasi yang padat dengan orang yang bekerja dalam industri berat.

Antara kenderaan yang ditinggalkan di bukit-bukit Inylcheck. Kawasan ini kaya dengan tungsten, timah, molibdenum dan logam lain yang digunakan oleh Soviet.

Tetapi kurang dari 30 tahun sejak Kesatuan Soviet berpecah, gambarnya menunjukkan bahawa bandar itu kini dihiasi dengan kilang-kilang yang runtuh, kenderaan terbengkalai dan rumah-rumah yang terbiar dan rosak.

Thijs memberitahu MailOnline Travel bahawa walaupun kedua-dua tempat itu kelihatan hampir seperti zon peperangan, ianya sebenarnya telah rosak sejak bertahun-tahun kerana pengabaian. Tiada siapa lagi yang ambil peduli dengan dua bandar itu.

Gambaran keseluruhan kota Inylcheck di timur Kyrgyzstan. Soviet memulakan perlombongan di Inylcheck pada tahun 1980, yang menarik beribu-ribu
orang muda mencari pekerjaan.

‘Kawasan dan lanskap ini tidak pernah disentuh sejak ditinggalkan dan memberikan gambaran yang unik dan nyata mengenai sejarah dari masa lalu.

‘Berjalan-jalan di bandar-bandar dan kilang-kilang yang terbengkalai ini juga sangat menarik dan mengagumkan dan juga membuat saya berfikir tentang kesan percubaan sosial’ gagal ‘ini terhadap manusia.’

‘Selepas kemerdekaan dari Kesatuan Soviet pada tahun 1991, tiada perkara-perkara yang lebih baik berlaku. Negara-negara dalam keadaan huru-hara, tanpa badan pemerintah.

Sebuah kereta Soviet yang ditinggalkan. Tinggi di atas bukit sana ialah Inylcheck, adalah lombong arang batu lama, yang menggunakan tenaga kerja hingga ribuan orang.

‘Beberapa orang yang lebih tua yang saya jumpa dan bercakap mengatakan bahawa pada zaman Soviet keadaan adalah lebih baik daripada sekarang. Mereka membekalkan elektrik dan cukup infrastruktur. Terdapat penjagaan kesihatan percuma dan juga pendidikan percuma.

‘Orang ramai hidup dalam keadaan yang sama dan sesetengah orang merasa sukar dengan kehidupan pada masa kini kerana masyarakat kini lebih mementingkan diri dan harta, dimana tiada “jaring keselamatan” seperti yang ada di zaman Soviet.

‘Patung-patung Lenin masih berdiri teguh seperti kebanyakan orang suka dia pada masa itu, tidak seperti patung Stalin yang mana polisinya suka menyusahkan orang’

Salah satu gambar kegemaran Thijs, dua kanak-kanak lelaki yang bermain basikal mereka di Inylcheck. Hanya sekitar 30 keluarga yang masih tinggal di sana.

Bandar Ming Kush adalah salah satu bandar pertama yang dilawat Thijs di Kyrgyzstan. Ia adalah tapak lombong uranium dan merupakan salah satu pengeluar uranium terbesar di Kesatuan Soviet. Ramai pekerja yang tertarik dengan bandar ini kerana uranium, yang mana ia radioaktif semulajadi, bermakna mereka dibayar lebih banyak dan mempunyai faedah tambahan.

Pada satu-satu masa ia adalah rumah kepada 20,000 orang tetapi apabila Kesatuan Soviet runtuh, 80 peratus daripada penduduk tinggalkan bandar itu.

Rumah yang dahulunya paling besar di Ming Kush. Thijs percaya rumah ini dimiliki oleh pekerja kilang uranium yang terkaya.

‘Anda masih boleh dapat lihat rumah-rumah besar di bandar itu, yang mana pernah dihuni pekerja yang kaya bersama keluarga, tetapi sekarang ianya sudah dibiarkan dan kelihatan usang’ kata Thijs.

‘Kilang lama yang agak besar dan menggerunkan, dengan bangunan yang banyak, sekarang semuanya runtuh. Bahan-bahan dan alatan berharga telah diambil dan dijual’

Pada satu masa, Ming Kush adalah rumah kepada 20,000 orang pekerja kilang uranium, tetapi apabila Kesatuan Soviet runtuh, 80 peratus daripada penduduk tinggalkan kawasan itu. Digambarkan adalah salah satu rumah yang tinggal hingga rosak.

‘Di beberapa tempat, penuh dengan sampah sarap. Haiwan seperti kambing dan keldai kelihatan di kawasan kilang. Siling kilang dan rumah sdudah runtuh dan reput. Tumbuhan dan lalang juga memenuhi kawasan bumbung kilang juga semakin meliar dan ada antaranya tumbuh antara retakan dinding dan lantai’

‘Ia adalah satu pengalaman yang unik dan paling ketara saya pernah lihat dalam sejarah’

‘Antara yang menarik perhatian saya juga adalah logo Soviet di dinding yang semakin pudar dan juga tarikh pembinaan kilang dan kawasan ini tertulis pada tahun 1955’

Salah sebuah rumah di Ming Kush

‘Terdapat kira-kira 15,000 orang yang pernah tinggal di sini dahulu. Kini terdapat sekitar 15 hingga 30 keluarga sahaja yang tinggal. Saya tidak dapat bayangkan mereka yang membesar di sini sebagai seorang kanak-kanak, yang begitu jauh dari ketamadunan. Mereka hanya mempunyai sebuah sekolah kecil dan doktor sahaja’

Gunung-gunung yang diliputi salji dapat dilihat melalui tingkap dari kilang
yang terbengkalai di bukit-bukit Inylcheck.

Thijs berkata gambar kegemarannya adalah dia meng’klik’ satu momen dua kanak-kanak lelaki yang beraksi bersama basikal mereka dihadapan kameranya.

Beliau menambah:’Saya belum pernah ke negara-negara istimewa seperti ini, dengan begitu ramai orang yang menarik dan mereka sangat ramah. Negara-negara ini sangat kurang dikenali, yang agak pelik sekali yang mana bandar ini terletak di tengah-tengah “Silk Road”.

‘Walaupun pelancong akan datang ke sini, anda masih boleh rasa seperti seorang penjelajah dan banyak perkara menarik dan pertemuan baru serta berjumpa dengan penduduk tempatan yang sangat membantu’.

Sumber: Daily Mail, The Stans Project, Thijs Broekkamp

Leave a Reply