Input your search keywords and press Enter.

Syria Ancam Serang Lapangan Terbang Tel Aviv

M Update, 23/1/2019 – Damsyik mengancam untuk menggunakan hak sah mereka bagi mempertahankan diri terhadap serangan Israel dan menyasarkan lapangan Terbang Tel Aviv sebagai tindak balas, melainkan Majlis Keselamatan menamatkan pencerobohan Israel Defense Forces (IDF)ke ruang udara Syria.

Bertahun-tahun marah dengan kekalahan Israel di ruang udara Syria dan serangan biasa yang dilakukan di sekitar Lapangan Terbang Antarabangsa Damsyik, Syria mengancam untuk membalas dendam.

“Tidak adakah masa sekarang untuk Majlis Keselamatan PBB untuk menghentikan pencerobohan Israel berulang di wilayah Arab Syria?”kata wakil tetap Syria kepada PBB, Dr. Bashar al-Jaafari.

Serangan udara terhadap dakwaan ‘sasaran Iran’ berhampiran dengan lapangan terbang paling sibuk di Syria telah menjadi kebiasaan kepada Angkatan Pertahanan Israel (IDF), yang mana bekas ketua kakitangan secara terbuka menagku bulan lalu mereka menajlankan kempen pengeboman besar-besaran di Syria selama bertahun-tahun.

Selain menimbulkan kecederaan dan kerosakan harta benda akibat serangan setiap hari, misi tempur Israel ke Syria juga telah berulang kali membahayakan penerbangan yang beroperasi di negara yang tercetus konflik itu.

Sumber: RT.com

Leave a Reply