Input your search keywords and press Enter.

Sukarnya Bertempur Dengan Daesh

M Update, 1/2/2019 – Sisa-sisa anggota kumpulan pengganas Islam Negara Iraq dan Syria (ISIS) kini dilaporkan berada di barisan pertahanan terakhir mereka tidak jauh dari Sungai Euphrates, Syria. Walau bagaimanapun, Angkatan Demokratik Syria (SDF) yang diketuai oleh etnik Kurdish yang dibantu oleh Amerika Syarikat telah mengalami kesukaran mengalahkan mereka kerana terdapat anak-anak dan isteri para militan ISIS di lokasi tersebut.

Menurut jurucakap SDF, Mustafa Bali, pengkalan pertahanan terakhir ISIS adalah sekitar lima hingga enam kilometer dari Sungai Euphrates. Dia mendakwa dia tidak dapat menyerang dengan segala kekuatannya kerana takut isteri dan anak-anak ahli ISIS menjadi mangsa kepada peperangan, dan memilih mengubah taktik dengan serangan yang lebih strategi.

“Terdapat beribu-ribu keluarga ISIS di sana, jika perang berakhir, mereka dianggap orang awam. Kita tidak boleh menyerang seluruh rantau ini dan membahayakan nyawa kanak-kanak,” kata Mustafa.

This

SDF dibantu oleh 2000 tentera Amerika telah bersedia untuk menamatkan sisa-sisa militan ISIS di timur Syria. Dianggarkan terdapat kira-kira 10,000 pelarian yang merupakan keluarga pejuang ISIS di sana dalam keadaan kekurangan makanan.

Mustafa berkata beliau menolak usaha dialog daripada ISIS, yang mengatakan bahawa dia akan menyerah diri dari sana dan meminta agar mereka tidak diserang. Ini kerana, dia menyatakan bahawa ISIS masih berbahaya selepas beberapa ketika telah melakukan serangan bom yang membunuh dua tentera Amerika.

Serpihan Al-Qaeda bangkit semula.

Sebaliknya, kejatuhan ISIS sebenarnya memberi manfaat kepada kumpulan bersenjata pesaing mereka, Hayat Tahrir al-Sham (HTS) atau Jawatankuasa Pembebasan Syam. Organisasi pecahan dengan Al-Qaeda mulai berkembang dengan menguasai lebih dari 20 kota dan desa di utara Syria, yang dianggarkan setara dengan keluasan Lebanon.

Kumpulan HTS mula tegang lagi selepas rancangan Presiden Amerika Donald Trump untuk menarik semua tenteranya di Syria. Walaupun mendakwa telah berpecah dengan Al-Qaeda, mereka masih dianggap berkaitan dengan rangkaian organisasi di seluruh dunia.

Menurut ahli politik Timur Tengah di London School of Economics, Prof. Fawaz Gerges,kebangkitan Al-Qaeda itu boleh menyebabkan peperangan jangka panjang  dan krisis kemanusiaan di Syria. Kerana, ini boleh menjadi alasan untuk Presiden Bashar al-Assad menyerang kumpulan itu.

“Ia boleh berulang pertempuran berdarah seperti di Aleppo,” kata Gerges.

Walaupun Al-Qaeda telah terpisah,  beberapa pejuang dari organisasi itu masih menyertai HTS. Mereka kini menguasai kawasan seluas 9,900 kilometer atau kira-kira lima peratus daripada Syria.

Terdapat kira-kira tiga juta orang awam yang tinggal di sana, sebahagian besar pelarian dari kawasan lain di Syria turut terima tempias peperangan itu.

Beberapa kumpulan bersenjata di Syria mengisytiharkan menyerahkan wilayah kekuasaan mereka kepada HTS. Mereka adalah grup Nour el-Din el-Zinki, Ahrar al-Sham, Thuwar al-Sham, Bayareq al-Islam, hingga Jaysh al-Ahrar.

Sumber:CNN Indonesia

Leave a Reply