Input your search keywords and press Enter.

Sir Richard Hull Tiba Di Kuala Lumpur Memberi Sokongan Pada Gagasan Malaysia


Sir Richard Hull

20 Februari 1963 – Pada tahun 1963, Ketua Turus Agung Angkatan Bersenjata British Sir Richard Hull tiba di Kuala Lumpur. Beliau tiba di Lapangan Terbang Subang dengan pesawat pengangkut RAF (Royal Air Force) dan disambut oleh Dato’ Jeneral Sir Rodney Kepala Staf Angkatan Bersenjata Malaya dan Sri Geofroy Tory, Pesuruhjaya Tinggi British di Malaya.

Beliau menegaskan bahawa Britain akan membantu Malaya sekiranya ada ancaman dari luar terhadap Malaya dan pasukan pertahanan British adalah mencukupi dan sentiasa bersiap sedia. Beliau juga menyatakan tentang perjanjian pertahanan antara Britain dan Malaya di mana Britain juga bertanggung jawab sekiranya Malaya diancam pihak luar.

Sir Richard Hull akan bertemu dengan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Pertahanan Tun Abdul Razak keesokan harinya bagi membincang pertahanan Malaya dalam menghadapi konfrantasi Indonesia. Richard Hull juga mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman dan mengadakan lawatan ke Kem Trendak Melaka serta Maktab Tentera Persekutuan Sungai Besi.

Kedatangan Panglima Agung Tentera British ini seolah-olah memberi peringatan pada pihak luar yang ingin mengancam kedaulatan negara serta melancarkan konfrontasi terhadap gagasan penubuhan Malaysia. Kunjungan ini pastinya satu sokongan moral yang besar ertinya kepada Malaya lebih-lebih lagi Malaya diperakui sebagai mempunyai ikatan perjanjian pertahanan dengan Britain di mana dalam perjanjian tersebut Britain bertanggung jawab mempertahankan Malaya sekiranya diserang pihak luar.

Dengan lawatan Panglima Agung Angkatan Tentera British pada hari ini dalam tahun 1963 tersebut telah menguatkan lagi azam Malaya dalam menghadapi konfrantasi Indonesia dan merealisasikan gagasan Malaysia.

–ArkibNegara

Leave a Reply