Input your search keywords and press Enter.

Telefon pintar 5G boleh lipat yang pertama di dunia

M Update, 25/2/2019 – Huawei betul memberi persembahan yang luarbiasa dalam MWC 2019 harini, bukan sahaja mereka memperkenalkan dua pasangan laptop baru, – MateBook X Pro (2019) dan MateBook 14, bersama-sama dengan peranti 5G, tetapi juga telefon pintar 5G dengan skrin boleh lipat pertama iaitu Huawei Mate X.


(L-R) The front, back and unfolded

Huawei Mate X mempunyai reka bentuk yang baik kerana menggunakan Falcon Wing Mechanical Hinge yang dapat menampung panel skrin OLED yang fleksibel. Di bahagian depan, paparan itu sendiri sudah berukuran 6.6 inci manakala belakangnya adalah 6.38 inci. Apabila lipatan dibuka, ruang skrin yang boleh digunakan menjadi seluas 8-inci pada dasarnya sudah kelihatan seperti tablet. Huawei Mate X ditawarkan dalam satu warna sahaja, iaitu Interstellar Blue.


Side view when unfolded

Di samping itu juga, ianya mempunyai model chipset 5G yang pertama didunia – Balong 5000 yang kami ceritakan beberapa minggu sebelum ini yang menyampaikan kelajuan internet yang berlebihan sehingga 7.5Gbps pada rangkaian NR + LTE, yang mereka katakan bahawa ianya boleh memuat turun filem 1GB dalam hanya 3 saat. Sudah tentu, anda juga boleh melakukan beberapa tugas multitasking dan dapat melihat foto penuh dengan lensa LEICA-siap. Terdapat dual bateri di dalam dan gabungannya menjadikannya 4500mAh, adakah saya menyebut bahawa ia mempunyai teknologi caj cepat 55W? Itulah yang terpantas di dunia!


Only one colour model for the Mate X was shown

Harganya sangat sangat mahal, walaupun, ia harganya € 2299 yang kira-kira diterjemahkan menjadi ~ RM10,625. Tetapi perlu diingat bahawa telefon mudah alih yang kita saksikan ini hanyalah unit demo, yang bermaksud bahawa ia bukan bentuk akhir lagi. Semasa pembentangan, Richard Yu berkata bahawa Mate X masih dalam proses penambahbaikan dan spesifikasi teknologi juga mungkin berubah, seperti konfigurasi tiga kamera yang tidak didedahkan, sama dengan RAM 8GB dan 512GB. Tidak ada tarikh rasmi diumumkan tetapi ianya akan dikeluarkan pada pertengahan tahun.

Sumber : technave.com

Leave a Reply