Input your search keywords and press Enter.

Ajal Bertembung Bas Ekspres

M Update, 28/3/2019 – Lima maut termasuk sepasang suami isteri dan seorang kanak-kanak berusia enam tahun selepas kereta Proton Pesona yang dinaiki mereka bertembung dengan bas ekspres di Kilometer 325 Jalan Kuala Lumpur-Kota Bharu, berhampiran Kampung Jeram Besu, awal pagi tadi.

Dalam kejadian kira-kira jam 2.54 pagi itu mangsa yang maut adalah pemandu dan penumpang kereta Proton Pesona. Ketua Polis Daerah Raub, Superintendan Wan Zahari Wan Busu, berkata mangsa yang maut adalah Mohd Sajury Abdullah, 63; isteri, Sobariah Haron; 54, Muhammad Faezuan Nor Izuddin, 26; Nur Ilham Najwa Rahimi, 20, dan Uwais AlQurney Abdullah, 6.

Beliau berkata bas ekspres yang membawa 45 penumpang itu dalam perjalanan dari Kota Bharu menghala ke Kuala Lumpur manakala kereta Proton berkenaan dalam perjalanan ke Kota Baharu. Sebaik tiba di tempat kejadian, kereta Proton Persona yang dipandu Mohd Sajury dikatakan hilang kawalan dan memasuki laluan bertentangan sebelum merempuh bas ekspres berkenaan.

Akibat rempuhan berkenaan, Proton Pesona terjunam ke dalam longkang manakala bas ekspres itu terbabas dan melanggar dua lot kedai di kiri jalan,” katanya di sini, hari ini. Beliau berkata, lima penumpang Proton Pesona yang berasal dari Klang, Selangor, Bachok dan Melor, Kelantan maut manakala seorang penumpang bas cedera.

Mangsa yang maut dihantar ke Hospital Raub untuk bedah siasat sebelum diserahkan kepada keluarga masing-masing untuk urusan pengebumian. Mangsa yang cedera turut menerima rawatan di hospital yang sama. Wan Zahari berkata, ketika kejadian keadaan jalan adalah lurus dan kering manakala cuaca berada dalam keadaan baik.

Kami akan meneliti rakaman kamera litar tertutup (CCTV) bas berkenaan dan kedua-dua kenderaan itu dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah Raub untuk pemeriksaan PUSPAKOM. Siasatan lanjut masih diteruskan mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987,” katanya.

Sumber : BH Online

Leave a Reply