Input your search keywords and press Enter.

Bahana Rempuh Polis Trafik

M Update, 4/4/2019 – Seorang penutut kolej swasta di penjara tiga bulan dan denda RM5,000 oleh Mahkamah Majistret Kuala Lumpur setelah kereta yang dipandunya melanggar seorang anggota polis trafik yang sedang bertugas.

Wooi Zhan didakwa memandu kenderaan Mercedes Benz miliknya secara melulu dan merbahaya sehingga menyebabkan kecederaan terhadap anggota polis trafik yang sedang bertugas, Mohamad Aniq Ariz Mohd Kassim, di persimpangan lampu isyarat Jalan Hishamuddin, Dang Wangi, di Kuala Lumpur, jam 8.11 pagi, kelmarin.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 42 (1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987 dan boleh dihukum dibawah Akta sama.

Jika sabit kesalahan, tertuduh boleh dihukum penjara maksimum lima tahun dan denda tidak kurang RM5,000 dan tidak melebihi RM15,000 serta hilang kelayakan memegang atau mendapatkan lesen memandu tidak kurang dua tahun dan lesen memandu percubaan dibatalkan.

Timbalan Pendakwa Raya, Muhamad Zuraidi Zulkifli memohon mahkamah mengenakan hukuman setimpal memandangkan kesalahan dilakukan itu membabitkan kecederaan terhadap anggota trafik yang sedang bertugas.

Tertuduh didapati memandu kenderaannya dengan laju sehingga hilang kawalan dan tidak peka terhadap keadaan sekeliling.

Mohon juga hukuman yang boleh memberi pengajaran kepada tertuduh dan orang ramai supaya tidak melakukan kesalahan sama.

Tertuduh yang tidak diwakili peguam bagaimanapun memohon mahkamah mengurangkan hukumannya memandangkan ibu bapanya sudah bersara dan berjanji tidak akan mengulangi kesilapan sama.

Dalam kejadian itu, polis trafik yang dilanggar mangsa cedera pada kaki dan dihantar ke Hospital Kuala Lumpur untuk pemeriksaan lanjut.

Sumber : harian Metro

Leave a Reply