Input your search keywords and press Enter.

CEO Baidu disimbah air ketika berucap

M Update, 03/07/2019 – Seorang lelaki merempuh naik ke atas pentas dan menyimbah air di atas kepala Ketua Pegawai Eksekutif Baidu, Robin Li, ketika pengasas enjin pencarian dominan China itu berucap pada majlis Artificial Intelligence hari ini.

Tindakan bantahan di khalayak itu jarang berlaku di bandar raya besar di China yang menyaksikan kawalan keselamatan ketat dan selebriti selepas Li selalunya mempunyai ramai pengawal peribadi.

Baidu berhadapan kritikan lantang di China sejak beberapa tahun lalu selepas skandal pengiklanan perubatan dan ketidakpuasan dengan perubahan kepada senarai hasil pencarian yang memihak kandungannya sendiri.

Li memaklumkan orang ramai mengenai pembinaan kereta autonomi Baidu ketika membuka persidangan teknologi dua hari itu, apabila lelaki berkenaan berjalan tenang dan menuangkan sebotol air di atas kepalanya.

Li kelihatan terperanjat dan berdiri kaku dan tidak bergerak untuk seketika ketika air dicurahkan.

“Apa masalah kamu?” Li berkata dalam bahasa Inggeris kepada lelaki itu ketika beliau berjalan turun dari pentas.

Kejadian itu, yang berlanjutan cuma beberapa saat, pada awalnya menjadi sebahagian persembahan sehingga pengawal keselamatan campur tangan mengusir lelaki terbabit.

“Semua orang dapat melihat laluan kecanggihan AI masih berhadapan semua jenis benda yang kita tidak jangka,” kata Li, dengan wajah basah dan baju putih kuyup, ketika menyambung persembahannya dengan tenang dan menerima tepukan. – AFP

Leave a Reply