Input your search keywords and press Enter.

Agong Santuni Gelandangan Di Masjid Jamek

M Update, 25/7/2019 – Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah berkenan mencemar duli menyantuni gelandangan di Masjid Jamek Sultan Abdul Samad di sini hari ini.

Selain beramah-mesra, baginda turut mengurniakan 250 beg sumbangan termasuk makanan tengah hari tajaan Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) kepada gelandangan. Seri Paduka Baginda kemudiannya meluangkan masa melawat ke persekitaran Masjid Jamek termasuk meninjau Sungai Nadi Kehidupan (River of Life) dan bilik galeri. Baginda juga berkenan menunaikan solat Zohor berjemaah di Majid Jamek sebelum berangkat pulang.

Turut hadir mengiringi baginda dalam program berkenaan ialah Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Mohamad Nordin Ibrahim; Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP), Datuk Abdul Aziz Jusoh; Ketua Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi), Mohd Ajib Ismail dan Ketua Setiausaha Kementerian Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Saripuddin Kasim.

Sementara itu, Mohd Ajib berkata, Seri Paduka Baginda telah menzahirkan rasa puas hati dengan pelaksanaan program berkenaan. Tuanku telah berkenan berangkat bersama kita apabila mendengar bahawa Jawi dan MAIWP akan mengadakan program menyantuni gelandangan. Kita rasa bersyukur kerana Tuanku secara tidak formal maklumkan akan berangkat datang secara santai.

Malah, sebelum berangkat pulang Baginda bertitah berasa seronok kerana kita menyantuni gelandangan dan berpuas hati dengan konsep masjid yang digunakan,” katanya kepada media selepas program berkenaan. Katanya, menjadi matlamat Jawi dan MAIWP untuk menjadikan Masjid Jamek sebagai tempat menyantuni semua golongan tanpa mengira latar belakang.

Masjid Jamek ini kita kategorikan sebagai masjid pelancongan dan ini cara kita jadikan masjid yang rahmah bagi menyantuni semua golongan tak kira agama. Sebahagian daripada gelandangan yang dibantu tadi juga bukan Islam. Memang niat kita untuk menjadikan masjid ini mesra dengan semua golongan,” katanya. Menurut beliau, pihak Istana Negara juga telah menyatakan persetujuan untuk program seumpama ini diteruskan pada masa akan datang. -SH Online

Leave a Reply