Input your search keywords and press Enter.

Jambatan Angkat Dibuka Scara Rasmi Hari Ini

M Update, 1/8/2019 – Jambatan angkat atau `drawbridge’ telah dibuka semula kepada orang awam bermula jam 6 pagi tadi.

Menteri Besar, Datuk Seri Dr Ahmad Samsuri Mokhtar, berkata semua jenis kenderaan dibenarkan menggunakan laluan di jambatan angkat itu tetapi dilarang meletakkan atau berhenti kerana boleh mengganggu kelancaran aliran trafik.

Pengunjung yang ingin melawat diminta meletakkan kenderaan mereka di ruang parkir yang disediakan di bawah jambatan dan menggunakan tangga atau lif. Ruang komersial di ‘sky bridge’ masih belum dibuka dan pengunjung tidak dibenarkan memasuki ruang lobi dan menggunakan tangga atau lif di menara jambatan,” katanya dalam satu kenyataan.

Justeru, beliau juga berharap pembukaan jambatan ikonik itu akan memberi impak kepada sektor pelancongan Terengganu seterusnya merangsang pertumbuhan ekonomi, di samping memperkenalkan negeri ini di mata dunia.

”Saya berharap agensi pelancongan dapat memasukkan lawatan ke jambatan angkat ini dalam pakej pelancong ke Terengganu, selain produk pelancongan sedia ada,” katanya.

Pembinaan jambatan unik yang juga sebahagian projek Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) itu membabitkan kos RM248 juta dan menjadi mercu tanda ikonik baharu yang pertama seumpamanya di tanah air dan Asia Tenggara.

Jambatan sepanjang 638 meter dengan ketinggian 12.5 meter dari aras laut yang menghubungkan muara selatan di pusat bandar Kuala Terengganu (Tanjung) dan muara utara di Seberang Takir itu adalah komponen dalam pembangunan Pusat Bandaraya Kuala Terengganu (KTCC).

Mula dibina pada Ogos 2014, jambatan angkat terpanjang di dunia itu yang disokong dua menara setinggi 15 tingkat di bahagian kiri dan kanan dan boleh diangkat di bahagian tengah untuk laluan kapal bakal menjadi satu lagi tarikan pelancongan dari dalam dan luar negara.

Leave a Reply