Input your search keywords and press Enter.

PM : Undang-Undang Drakonian Akan Dipinda Secepat Mungkin

M Update, 6/11/2019 – Kerajaan akan meminda undang-undang bersifat drakonian atau zalim termasuk Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA) secepat mungkin, kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Beliau berkata pindaan undang-undang yang terlibat akan dibentang di Parlimen secepat mungkin sama ada pada sesi kali ini atau sesi akan datang.

“Walaupun mungkin kita tidak menghapuskan rang undang-undang ini sama sekali tetapi kita akan ada perubahan supaya bahagian-bahagian yang dikatakan drakonian seperti menangkap dan menyimpan dalam tahanan tanpa dihadapkan (di mahkamah), tanpa didakwa, ini akan kita pinda,” katanya.

“Itu akan dilakukan secepat mungkin kerana kita dapati bahawa kalau ia tidak dilakukan ada kemungkinan ia disalah guna,” katanya.

Ditanya sama ada pindaan undang-undang tersebut dilakukan susulan penahanan 12 individu termasuk Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) di bawah SOSMA kerana dipercayai terbabit dalam LTTE, Dr Mahathir berkata pindaan tersebut merupakan sebahagian janji PH pada pilihan raya umum lepas.

“Kami telah membuat janji ini sebelum ini tetapi tertangguh kerana faktor-faktor tertentu, jadi kami kini merasakan kami harus segera mengambil tindakan sekiranya ia digunakan lagi,” katanya.

Sumber : BERNAMA

Leave a Reply