Input your search keywords and press Enter.

Koronavirus: Lelaki Tempatan Sah Positif Koronavirus

M Update, 10/02/2020 – Seorang lelaki tempatan berumur 31 tahun yang bekerja di Macau, China, dan mempunyai sejarah perjalanan melawat tanah besar negara itu, disahkan positif coronavirus (2019-nCoV).

Berita mengenai lelaki itu tular dalam media sosial selepas dikatakan mempunyai gejala jangkitan terbabit apabila mendapat rawatan di sebuah klinik kesihatan di Kuala Langat.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, mengesahkan perkara itu dan memaklumkan bahawa lelaki berkenaan sudah segera dirujuk ke Hospital Sungai Buloh.

“Lelaki itu mempunyai sejarah perjalanan melawat tanah besar China sebelum kembali ke Malaysia pada 1 Februari lalu dan mula berasa tidak sihat serta batuk beberapa hari kemudian.

“Pada 4 dan 6 Februari lalu, dia ke klinik serta diberi ubat tetapi masih tidak sihat hingga 7 Februari lalu mendapatkan rawatan di Klinik Kesihatan. Pada hari sama, dia dirujuk ke Hospital Banting untuk pemeriksaan dan rawatan.

“Selepas disaring dan disiasat, beliau dikesan mengalami radang paru-paru (pneumonia) dan dimasukkan ke hospital itu. Dia didapati menghidap Severe Acute Respiratory Infection (SARI) dan memerlukan pemantauan rapi,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Beliau berkata, lelaki itu seterusnya dirujuk ke Hospital Sungai Buloh dan sampel klinikal pesakit diambil sebelum disahkan positif 2019-nCoV pada 9 Februari lalu.

Dr Noor Hisham menasihati penduduk di daerah Banting agar bertenang, manakala Jabatan Kesihatan Selangor dan Pejabat Kesihatan Daerah Kuala Langat sudah dimaklumkan untuk mengambil tindakan siasatan, termasuk pengesanan kontak rapat, langkah pencegahan serta kawalan.

“Kementerian Kesihatan sudah mengambil tindakan sewajarnya dan akan memaklumkan perkembangan terkini dari semasa ke semasa.

“Kami juga ingin menyeru orang ramai agar sekiranya memerlukan penerangan mengenai penyakit ini atau ingin mendapatkan maklumat lanjut berhubung sesuatu kejadian penyakit, hubungilah hotline di CPRC Kebangsaan melalui talian 03-88810200, 03-88810600 atau 03-88810700,” katanya.

Leave a Reply