Input your search keywords and press Enter.

Tiada Kompromi Anggota, Pegawai Polis Terlibat Jenayah – KPN

M Update, 9/10/2020 – Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador memberi jaminan pihaknya tidak akan memberi ruang kepada mana-mana pegawai dan anggota pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang bersekongkol melindungi kegiatan dilakukan oleh sindiket atau kartel jenayah.

Abdul Hamid juga sudah mengarahkan Jabatan Integriti Pematuhan Standard (JIPS) melipat gandakan usaha untuk membanteras semua bentuk jenayah yang dilakukan oleh pegawai dan anggota. Abdul Hamid mengulas perkara itu susulan penangkapan pegawai dan anggota polis oleh SPRM yang didakwa terbabit dalam sindiket perjudian dalam talian dan Macau Scam.

Abdul Hamid berkata, beliau tidak akan berkompromi dengan mana-mana pegawai termasuk dalam kalangan pimpinan tertinggi yang dikesan dan didapati mempunyai hubungan dengan sindiket bagi mendapatkan habuan tertentu.

Tidak ada belas kasihan bagi mereka yang berani mencemarkan imej pasukan polis dan sebarang kesalahan yang dilakukan oleh mereka tidak akan ditoleransi. Seperti yang ditegaskan sebelum ini PDRM mengalu-alukan siasatan sebegini termasuk yang dilakukan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) atas kesalahan yang dilakukan anggota atau pegawai. – KPN

Pihaknya PDRM akan bekerjasama sepenuhnya dengan SPRM tanpa cuba melindungi mereka yang didapati terbabit kegiatan jenayah itu.