Input your search keywords and press Enter.

Sambutan Hari Krismas Dibenarkan, Sentiasa Patuhi SOP

Orang ramai tidak melepaskan peluang untuk merakam gambar dekorasi menarik sempena sambutan Hari Natal ketika tinjauan di sebuah pusat membeli-belah hari ini. Penganut Kristian akan menyambut Hari Natal pada 25 Disember ini dalam suasana norma baharu dengan mematuhi prosedur operasi standard yang telah ditetapkan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) bagi mengekang penularan COVID-19.

M Update, 22/12/2020 – Aktiviti di rumah ibadat bukan Islam (RIBI) di Wilayah Persekutuan sempena sambutan Hari Krismas dibenarkan mengikut had kehadiran ditetapkan Majlis Keselamatan Negara (MKN), Kementerian Kesihatan (KKM) dan Kementerian Wilayah Persekutuan (KWP).

Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional WP Kuala Lumpur dalam kenyataan hari ini memaklumkan kebenaran itu  selaras prosedur operasi standard (SOP) dan protokol sambutan perayaan yang dikeluarkan MKN bagi tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) Pemulihan (PKPP) dan PKP Bersyarat (PKPB).

“Upacara sembahyang di rumah ibadat seperti Minor Basilica, Cathedral, Gereja dan Chapel adalah berdasarkan satupertiga keluasan untuk satu sesi bagi RIBI bersaiz besar atau tidak lebih 30 orang untuk satu sesi bagi RIBI bersaiz kecil,” menurut kenyataan itu.

Pada Jumaat lepas, MKN bersetuju membenarkan penganut Kristian mengikuti upacara sembahyang pada 24 dan 25 Dis di kawasan PKPP dan PKPB dengan aktiviti kunjung mengunjung hanya dibenarkan pada hari pertama perayaan.

Bagaimanapun, rumah terbuka dan aktiviti carolling dari rumah ke rumah di kawasan PKPP, PKPB dan Perintah Kawalan Diperketatkan (PKPD) tidak dibenarkan.