Input your search keywords and press Enter.

TUDM Terbangkan Kanak-Kanak & Bayi Perlu Rawatan Jantung

TUDM melakukan penerbangan ihsan membawa dua pesakit jantung dari Kuching ke Pangkalan Udara Subang bagi menjalani pembedahan dengan segera di Institut Jantung Negara (IJN), semalam.

M Update, 02/02/2021 – Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) membuat penerbangan ihsan membawa masing-masing seorang kanak-kanak lelaki dan bayi perempuan bagi menjalani pembedahan jantung di Institut Jantung Negara (IJN) di sini, semalam.

Pesawat TUDM berlepas dari Kuching, Sarawak pada jam 1.36 tengah hari semalam dan tiba di Pangkalan Udara Subang jam 3.39 petang.

TUDM dalam kenyataan semalam berkata, Faaed Faizal yang berusia dua tahun dan bayi perempuan, Dollyn Ting Xiang Ling berusia dua bulan, masing-masing menghadapi masalah jantung.

“Dua pesakit itu sebelum ini mendapat rawatan di Hospital Umum Sarawak.

“Pesawat angkut C130H dari No 20 Skuadron, Pangkalan Udara Subang itu diterbangkan oleh Mejar Mohd Aliff Samsuddin dibantu pembantu juruterbang, Muhammad Nursaidi Mohd Dzali,” katanya.

Kenyataan itu berkata, kedua-dua kanak-kanak itu diiring ibu masing-masing dan pegawai perubatan, Dr Nurul Asyikin Rosli.

“Pesakit terus dibawa menaiki ambulans sejurus tiba di Subang.

“Penerbangan ihsan dilaksanakan oleh TUDM bagi membolehkan pesakit mendapat rawatan segera tertakluk kepada kriteria tertentu terutama nasihat daripada pegawai perubatan,” katanya.

TUDM berkata, penerbangan itu memperlihatkan keprihatinan dan komitmen TUDM dalam menunaikan tanggungjawab sosial, serta sentiasa siap siaga untuk mengoperasikan asetnya pada masa diperlukan.

“Seluruh warga TUDM mendoakan supaya pesakit berkenaan menerima rawatan dengan segera serta diberikan kesembuhan.

“Semoga usaha dilaksanakan oleh TUDM dengan kerjasama pasukan perubatan melancarkan proses rawatan perubatan dan membolehkan pesakit mendapat rawatan pakar dengan segera,” katanya.