Input your search keywords and press Enter.

THAILAND MOHON MAAF KEPADA MALAYSIA ATAS TINDAKAN RAKYATNYA YANG MENUTUP PINTU PAGAR SEMPADAN BUKIT KAYU HITAM DAN PEKAN DANOK.

Thailand meminta maaf susulan insiden menutup pintu pagar sempadan Malaysia/Thailand oleh sekumpulan penarik motosikal tambang warganegara Thailand pada waktu awal tengahari tadi (17 Februari 2019). Tindakan kumpulan penarik motosikal tambang tersebut telah menyebabkan kesesakan selama 15 minit dihadapan pagar , Pintu Masuk Sempadan Bukit Kayu Hitam dengan Pekan Dannok, Thailand.

Dalam insiden tersebut, lebih kurang 30 orang warga Thailand terdiri daripada penarik motosikal penambang telah bertindak menutup Pintu Pagar Sempadan milik Malaysia ekoran rasa tidak puas hati mereka berhubung tindakan penguatkuasaan oleh pihak berkuasa Malaysia.

Insiden ini telah diselesaikan secara semangat “neighbourhood” dan tidak perlu dipanjangkan lagi. Pihak Thailand akan memantau pergerakan motor penambang begitu juga hasrat yang sama dari pihak Imigresen Malaysia untuk mengosongkan teksi Malaysia dan motor penambang di antara pintu pagar keluar masuk sempadan Malaysia/Thailand.

Dengan permohonan maaf dari Thailand serta penyelesaian insiden ini secara semangat “neighbourhood” dilihat dapat mengeratkan lagi keharmonian serta meningkatkan lagi kerjasama di antara Malaysia/Thailand.

Leave a Reply