Input your search keywords and press Enter.

Dr M : Kaji tiga opsyen bagi MAS

M Update, 12/3/2019 – Kerajaan akan mengkaji pelbagai opsyen sebelum membuat keputusan mengenai masa depan syarikat penerbangan negara, Malaysia Airlines Bhd, kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Beliau berkata, isu menutup syarikat penerbangan itu adalah urusan yang serius, dan keputusan akan dibuat secepat mungkin. Saya rasakan ia adalah keputusan yang sangat serius untuk menutup syarikat penerbangan negara itu.

Kami akan mengkaji situasi, sama ada menutupnya atau menjual atau membiayainya semula. Ini semua terserah kepada kerajaan untuk putuskan,” katanya kepada pemberita di Lobi Parlimen, hari ini.

MAS yang diswastakan di bawah Khazanah Nasional Bhd (Khazanah) mengalami kerugian yang lebih rendah tahun lalu disebabkan beberapa faktor termasuk kekurangan kru pada separuh kedua 2018.

Sementara itu, Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata, beliau berharap Khazanah dan MAS akan mencari jalan untuk menyelesaikan perkara itu termasuk isu beberapa unit pesawat MAS yang tidak lagi beroperasi sejak beberapa tahun lepas. Mereka baru sahaja memulakan perkhidmatan dari Kuala Lumpur ke Madinah sebagai Projek Amal untuk menjana keuntungan. Kami berharap dapat meneroka pasaran baharu di Indonesia dan Thailand,” katanya.

Sumber : HM Online

Leave a Reply