Input your search keywords and press Enter.

9 Mei keputusan Hadanah dua kanak-kanak malang tragedi DUKE

Yusnidah Hussain, 51, bersama Nur Firuza Amira (dua dari kanan) dan Nur Firuza Aqila (kanan) ketika hadir dalam sebutan semula prosiding hadanah di Mahkamah Tinggi Syariah di sini hari ini.

M-Update,25/3/2019, KUALA LUMPUR – Mahkamah Tinggi Syariah di sini sebentar tadi menetapkan 9 Mei depan bagi keputusan hadanah (hak penjagaan) dua kanak-kanak, Nur Firuza Amira Fairuz Nizam, 11, dan Nur Firuza Aqila Fairuz Nizam, 8, yang kematian ibu bapa dalam kemalangan di Lebuhraya Duta-Ulu Kelang (DUKE) pada Mei 2015.

Perkara itu dimaklumkan peguam syarie Mahyuddin Md. Zahari yang mewakili ibu saudara kanak-kanak itu, Yusnidah Hussain selaku plaintif selepas sebutan kes itu dalam kamar di hadapan Pendaftar Mahkamah Tinggi Syariah, Hadi Ahmad.  Mahyuddin ketika ditemui selepas prosiding berkata penangguhan keputusan itu adalah disebabkan pertukaran Hakim Syarie yang akan mendengar dan membuat keputusan kes tersebut.

“Tarikh baru itu bagi membolehkan Hakim Syarie yang baharu meneliti semua dokumen berkaitan kes secara teliti. “Selain pertukaran Hakim, keputusan itu belum dapat dibuat apabila sebelum ini terdapat semakan kehakiman di Mahkamah Rayuan Syariah yang difailkan nenek dua kanak-kanak itu dan mahkamah kemudian telah menolak rayuan tersebut pada 15 Februari lalu, ” katanya. 

Berikutan itu, Mahyuddin berkata mahkamah menetapkan 9 Mei depan untuk keputusan kes dan pada tarikh sama dua kanak-kanak itu akan memberi ketarangan. Pada 22 Mac tahun lalu, nenek kepada dua kanak-kanak itu, Wirda Syamsuddin,56, telah memfailkan notis permohonan di Mahkamah Rayuan Syariah kerana tidak bersetuju dengan keputusan hakim untuk memanggil dua kanak-kanak tersebut memberi keterangan.

Permohonan itu dibuat selepas pihak defendan bimbang wujudnya bias (berat sebelah) sekiranya kanak-kanak itu memberi keterangan memandangkan mereka kini dalam jagaan sementara ibu saudara mereka. Dalam prosiding itu, Wirda diwakili peguam syarie Yusfa Hanis Yusoff.

– Kosmo

Leave a Reply