Input your search keywords and press Enter.

Indikator ‘K’: Kementerian Luar Panggil Duta AS

M-Update,16/4/2019, KUALA LUMPUR: Kementerian Luar akan memanggil Duta Amerika Syarikat (AS) di sini dalam masa terdekat bagi mendapatkan penjelasan mengenai keputusan kerajaan negara itu meletakkan Malaysia dalam Indikator ‘K’ berhubung nasihat perjalanan dikeluarkannya pada 9 April. Menteri Luar, Datuk Saifuddin Abdullah, berkata ini kerana keputusan Washington itu dikhuatiri memberi pelbagai implikasi negatif terutama kepada sektor pelancongan dan komuniti perniagaan di negara ini.

“Kita sudah nyatakan pendirian tegas sebelum ini bahawa kita sama sekali tidak bersetuju tindakan Washington yang mengklasifikasikan Malaysia dalam senarai ‘K’ mereka yang bermakna rakyat negara itu berisiko diculik atau dijadikan tebusan. “Justeru kita akan memanggil duta AS dalam masa sehari dua ini bagi mendapatkan penjelasan dan berharap daripada pertemuan itu, Washington dapat mengubah keputusan itu,” katanya kepada Bernama selepas rakaman program Ruang Bicara bersama Bernama News Channel di sini, malam tadi.

Wisma Putra dalam kenyataan kelmarin berkata indikator yang dikeluarkan Jabatan Negara AS menunjukkan kebimbangan kerajaan negara itu terhadap potensi penculikan atau situasi tebusan di kawasan tertentu di wilayah timur Sabah.Indikator itu dikhuatiri akan mencetuskan kebimbangan dalam kalangan pelancong dan pelabur yang mementingkan kestabilan dan keselamatan dalam melabur di sesebuah negara.

Mengulas lanjut mengenai potensi penculikan dan situasi di kawasan wilayah timur Sabah yang menjadi alasan Malaysia diletakkan dalam Indikator ‘K’, Saifuddin berkata kerajaan sudah menjelaskan sebelum ini bahawa kejadian itu sangat terpencil dan ia semakin berkurangan.“Masalahnya, Amerika Syarikat selalu buat keputusan berasaskan kepada kriteria yang sama ada berat sebelah atau tidak melihat gambaran yang lebih besar… sama macam dia lihat terorisme.

“Siapa dia anggap tidak sesuai dengan politiknya, dia anggap pengganas… apa lagi dalam keadaan sekarang apabila Donald Trump jadi Presiden… banyak kita lihat penilaian dibuat terhadap negara asing dan pertubuhan antarabangsa memang di luar jangkaan… saya rasa ini juga faktor keluarnya nasihat perjalanan dimaksudkan itu,” katanya. – BERNAMA

Leave a Reply