Input your search keywords and press Enter.

Lawatan Rasmi Jokowi Kukuhkan Hubungan Dua Hala Malaysia-Indonesia

M Update, 8/8/2019 – Presiden Indonesia Joko Widodo akan mengadakan lawatan rasmi dua hari ke Malaysia bermula hari ini yang dijangka mengukuhkan lagi hubungan dua hala yang sedia akrab antara Malaysia dan Indonesia.

Menurut kenyataan Wisma Putra, ini merupakan lawatan pertama Joko Widodo atau terkenal sebagai Jokowi ke luar negara selepas dipilih semula bagi penggal kedua dalam Pilihan Raya Presiden pada 17 April lalu. Jokowi yang diiringi isterinya Iriana Joko Widodo akan diberi sambutan rasmi pada 9 Ogos ini di Dataran Perdana, Putrajaya.

Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan Joko Widodo mengadakan pertemuan untuk berbincang mengenai isu dan kerjasama dua hala serta bertukar-tukar pandangan mengenai perkara yang mempunyai kepentingan bersama,” menurut kenyataan itu. Perdana Menteri dan isteri, Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali juga akan menghoskan majlis makan tengah hari rasmi bagi meraikan Jokowi dan isterinya di Seri Perdana.

Indonesia ialah negara jiran paling dekat dan terpenting untuk Malaysia dan rakan dagang kesembilan terbesar Malaysia di peringkat global serta yang ketiga terbesar dalam kalangan negara anggota Asean selepas Singapura dan Thailand. – Bernama

Leave a Reply