Input your search keywords and press Enter.

Sultan Brunei Yakin Kewibawaan, Kebijaksanaan Al-Sultan Abdullah Terajui Negara

M Update, 20/8/2019 – Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah, menzahirkan keyakinan baginda terhadap kewibawaan dan kebijaksanaan Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah menerajui Malaysia.

Sultan Hassanal bertitah, Seri Paduka akan sentiasa dihormati dan dikasihi serta mampu menerajui pemerintahan yang cemerlang berkat usaha Al-Sultan Abdullah yang terus-menerus menitikberatkan kebajikan serta memelihara perpaduan rakyat. Baginda berharap semangat persaudaraan dan persahabatan yang rapat dan mesra antara kedua-dua negara akan sentiasa berterusan.

“Malaysia adalah antara rakan niaga terbesar bagi Negara Brunei Darussalam yang sudah tentunya akan terus menyumbang kepada pertumbuhan bersama ekonomi negara kita masing-masing. Melalui hubungan akrab ini, kita telah menikmati rangkaian kerjasama yang berterusan di pelbagai bidang termasuk perdagangan, pertahanan, keselamatan dan pendidikan demi kepentingan bersama,” titah Sultan Hassanal pada Majlis Persantapan Diraja di Dewan Santapan Utama Istana Nurul Iman, di sini, malam tadi.

Majlis itu bersempena Lawatan Negara Pertama selama tiga hari Al-Sultan Abdullah ke Brunei sejak baginda ditabalkan secara rasmi sebagai Yang di-Pertuan Agong Ke-16 pada 30 Julai lalu. Sultan Hassanal berharap semangat persaudaraan dan persahabatan rapat dan mesra antara kedua-dua negara akan berterusan.

Sultan Brunei turut merakamkan penghargaan kepada kira-kira 20 ribu rakyat Malaysia di negara itu yang menyumbang kepada pembangunan sosio ekonomi Brunei. Sultan Hassanal bertitah, sebagai negara Nusantara Melayu yang berkongsi tamadun, institusi beraja, budaya, bahasa dan agama, perlu bagi kedua-dua negara itu memelihara dan pertahan daripada terhakis oleh pengaruh sosiobudaya asing terutama dalam dunia tanpa sempadan. – Bernama

Leave a Reply