Input your search keywords and press Enter.

Mujahid : Bayaran Penuh Kos Haji Bukan Jaminan Rayuan Diterima

M Update, 12/2/2020 – Memilih untuk membayar penuh RM22,900 bagi kos menunaikan haji bukan jaminan permohonan rayuan bakal jemaah pada musim 1441H/2020M diterima Lembaga Tabung Haji (TH), kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mujahid Yusof semalam.

Mengulas isu ‘Borang Rayuan Haji’ yang antara lain meminta individu membuat perakuan persetujuan sama ada secara sukarela bersetuju atau tidak untuk membayar penuh kos itu tanpa Bantuan Haji TH, Mujahid berkata, perkara itu dipolitikkan oleh pembangkang.

“Merit rayuan tertakluk kepada beberapa kriteria yang menjadi keutamaan pertimbangan Tabung Haji, sama ada seseorang itu memutuskan untuk membayar secara penuh atau tidak, bukanlah menjadi kriteria.

“Mereka yang diberi keutamaan adalah yang merayu sebagai ‘mahram’, atau warga tua berumur 70 tahun ke atas dan pembantu mereka, serta mereka yang telah dipilih untuk menunaikan haji pada tahun sebelumnya tetapi terpaksa menangguhkannya,” kata beliau pada sidang media semalam.

Mujahid berkata, orang kurang upaya dan mualaf turut menjadi keutamaan untuk dipilih. Jemaah haji muassasah TH kekal membayar RM9,980 bagi musim haji tahun ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu berkata, kebanyakan orang tidak tahu bahawa kos sebenar menunaikan haji ialah RM22,900, baki RM12,920 ditanggung TH, dan ada yang mampu membayar kos penuh itu tanpa sebarang masalah.

“Kita hanya memberi pilihan kepada orang ramai sama ada ingin membayar penuh atau hanya RM9,980 (dengan bantuan haji). Itu pilihan mereka kerana ada yang mampu membayar RM22,900 tetapi memilih untuk membayar RM9,980 yang pada saya tidak wajar,” katanya.

Mengakui pembangkang mengambil kesempatan untuk mengelirukan orang ramai, Mujahid berkata, bakal jemaah seharusnya menyedari kos untuk menunaikan haji semakin meningkat dan tidak akan turun.

Ini adalah pilihan yang diberikan kepada bakal jemaah terutamanya mereka yang mampu untuk membayar penuh, tegas beliau.

Baru-baru ini, terdapat pihak yang mempersoalkan rasional perakuan untuk ditandakan persetujuan sama ada secara sukarela bersetuju atau tidak untuk membayar penuh kos RM22,900 tanpa Bantuan Haji TH, sehingga mewujudkan persepsi bahawa TH hanya akan mempertimbangkan mereka yang membayar penuh, mengakibatkan orang ramai keliru. – HM Online

Leave a Reply