Input your search keywords and press Enter.

Datuk Sulaiman Md Ali Ketua Menteri Melaka baharu

M Update, 9/3/2020 – Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lendu, Datuk Sulaiman Md Ali, dilantik sebagai Ketua Menteri Melaka yang baharu.

Beliau yang juga Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Melaka mengangkat sumpah jawatan sebagai Ketua Menteri Melaka ke-12 di hadapan Yang di-Pertua Negeri, Tun Dr Mohd Khalil Yaakob di Dewan Seri Utama, Pejabat Tuan Yang Terutama (TYT) di Kompleks Seri Negeri, di sini petang ini. Turut hadir menyaksikan istiadat itu, Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Seri Ab Rauf Yusoh.

Sulaiman, 55, yang juga Setiausaha UMNO Bahagian Masjid Tanah adalah anak kelahiran Jalan Bangsal Rebah, Kampung Durian Daun, Masjid Tanah, di sini. Beliau pernah dilantik sebagai Timbalan EXCO Perindustrian, Perdagangan dan Pelaburan negeri pada 2014-2018.

Selain mempunyai kelulusan Profesional Sarjana Pengurusan, Pesuruhjaya Jaminan Kualiti (QAC) dari United Kingdom, beliau juga memiliki kelulusan latihan di Akademi Laut Malaysia (ALAM) serta berpengalaman dalam bidang industri minyak dan gas selama 25 tahun membabitkan syarikat PETRONAS Carigali, ExxonMobil dan Industri Pembangunan Minyak dan Gas.

Hasil perkahwinannya dengan Datin Munira M Yusop, beliau dikurniakan tiga cahaya mata. – BH Online

Leave a Reply