Input your search keywords and press Enter.

Perak Peruntuk RM10 Juta, Naik Taraf Sektor Pelancongan

Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerajaan Tempatan, dan Pelancongan negeri, Datuk Nolee Ashilin Mohamed Radzi.

M Update, 24/12/2020 – Kerajaan Perak memperuntukkan lebih RM10 juta bagi pembangunan program dan menaik taraf infrastruktur pelancongan di negeri ini tahun depan.

Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerajaan Tempatan, dan Pelancongan negeri, Datuk Nolee Ashilin Mohamed Radzi, berkata sebanyak RM7 juta daripadanya dikendalikan Tourism Perak manakala bakinya dikendalikan agensi lain yang memainkan peranan sama.

“Sebanyak RM4.4 juta untuk projek naik taraf infrastruktur pelancongan di bawah peruntukan kerajaan negeri bagi sektor pelancongan, ia bagi memastikan produk pelancongan di negeri ini mencapai tahap yang terbaik, memuaskan dan menggalakkan pelancong untuk terus datang ke Perak.

“Pelaksanaan inisiatif ini secara tidak langsung menunjukkan kerajaan negeri sangat prihatin dan mengambil berat serta mengutamakan kebajikan penggiat industri pelancongan demi kelangsungan mereka yang terkesan akibat pandemik COVID-19,” katanya hari ini.

Nolee Ashilin berkata, beberapa produk terbaru di bawah selenggaraan kerajaan negeri akan dibuka dalam masa terdekat seperti Maze Garden dan Galeri Datuk Lat.

“Kita juga ada beberapa projek baharu lain seperti projek naik taraf di Ban Pecah, Tanjung Piandang dan Pulau Bangau, antara produk utama pelancongan di Teluk Intan.

“Selain itu, satu projek juga akan dilaksanakan di Masjid Panglima Kinta di sini yang mana satu galeri akan dibuka sebagai pusat pelancongan Islamik di negeri ini selain produk baru ‘Light and Sound’ di Padang Ipoh yang akan dibuka bulan hadapan,” katanya.