Input your search keywords and press Enter.

COVID-19 : Hampir 105,000 Pekerja Asing Telah Jalani Ujian Saringan

M Update, 11/01/2021 – Hampir 105,000 daripada 892,000 pekerja asing di negara ini telah menjalani ujian saringan COVID-19 setakat semalam, kata Ketua Eksekutif Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) Datuk Seri Dr Mohammed Azman Aziz Mohammed.

Beliau berkata sebanyak 574 klinik telah dilantik di negeri-negeri zon merah bagi membolehkan pekerja asing di lokasi berkenaan menjalani ujian tersebut dalam usaha mengekang penularan pandemik itu.

“Majikan yang masih belum menyaring pekerja asing mereka diminta berbuat demikian. Program ini berterusan dan kita harap  kesemua pekerja asing disaring dalam waktu terdekat,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri Misi Bantuan Prihatin Bantu Mangsa Banjir di sini hari ini.

Pada Disember lepas, Menteri Sumber Manusia Datuk Seri M. Saravanan dilaporkan berkata semua majikan diwajibkan untuk memastikan pekerja asing mereka menjalani ujian saringan COVID-19 bermula 1 Jan 2021 bagi menangani penularan pandemik itu dengan kos ujian ditanggung oleh majikan.

Terdahulu, Mohammed Azman menyampaikan bantuan kepada 65 keluarga melibatkan 217 mangsa banjir yang ditempatkan di pusat pemindahan sementara Dewan Serba guna Gali Hilir, di sini.

Menerusi program tanggungjawab sosial korporat Misi Bantuan Prihatin itu,  mereka menerima bantuan wang tunai, makanan serta kelengkapan asas seperti pakaian, tuala dan sejadah.

“Misi bantuan yang pertama di Pahang ini turut melibatkan kira-kira 35 sukarelawan daripada kakitangan Perkeso untuk membantu mangsa banjir,” katanya.