Input your search keywords and press Enter.

Kes Tertembak Rakan, Konstabel Didakwa Membunuh

M Update, 19/05/2021 – Seorang konstabel polis didakwa di Mahkamah Majistret, di sini, hari ini atas tuduhan membunuh rakannya, 6 Mei lalu.

Muhamad Nur Alif Mazlan, 28, dituduh membunuh Konstabel Norhalim Tumiran, 24, di sebuah rumah di Lorong Permai Timur 9 antara jam 5.45 petang hingga 6.30 petang pada hari berkenaan.

Tiada pengakuan direkodkan daripada tertuduh ketika pertuduhan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dibacakan di hadapan Majistret Siti Hazwani Hanim Ramli. Siti Hazwani kemudian menetapkan 6 Julai sebagai tarikh untuk sebutan semula kes berkenaan.

Dua lagi konstabel yang berusia 21 dan 23 tahun, dibebaskan dan akan dipanggil sebagai saksi bagi kes itu. Pendakwaan dijalankan oleh Timbalan Pendakwa Raya Mohamad Zulfadhli Tuah dan Rex Heng Yi Min, manakala tertuduh tidak diwakili peguam.

Dalam kejadian pada 6 Mei lalu, Norhalim ditemui tersandar di sofa rumah sewa rakannya dengan kesan kecederaan akibat tembakan di kepala. Mangsa yang tinggal di rumah transit di ibu Pejabat Polis Daerah Sibu pergi ke rumah sewa rakan-rakannya di Lorong Permai Timur 9, untuk bermain permainan video sementara menunggu waktu berbuka puasa.

Dia baru sebulan bertugas di Unit Rondaan Bermotosikal (URB) Sibu selepas menamatkan latihan asas Konstabel polis. Jenazah Norhalim dikebumikan di kampung halamannya di Felda Bukit Damar di Lanchang, Temerloh, Pahang pada 9 Mei lalu.

Allahyarham meninggalkan balu, Nor Fitrah Ramli, 25, dan anak perempuan mereka, Nur Asyfa Alisha yang berusia 14 bulan. – BH Online