Input your search keywords and press Enter.

Malaysia Hantar Bantuan Kemanusiaan Ke Gaza

M Update, 26/03/2024 – Malaysia sudah menghantar lebih 400 tan bantuan kemanusiaan secara berasingan ke Gaza, yang dijayakan bersama badan bukan kerajaan (NGO) sejak tahun lalu.

Terbaru adalah misi bantuan kemanusiaan kecemasan 100 kontena Malaysia dari Kaherah ke Gaza yang diselia Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM) sudah pun digerakkan Sabtu lalu.

Kerajaan sentiasa bekerjasama rapat dengan kerajaan Mesir dan Persatuan Bulan Sabit Merah Mesir (ERC) bagi memastikan akses bantuan kemanusiaan sampai kepada rakyat Palestin yang memerlukan.

Penghantaran barangan kemanusiaan Malaysia sentiasa berpandukan kepada spesifikasi dan piawaian yang ditetapkan oleh Pejabat Koordinasi Hal Ehwal Kemanusiaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (OCHA) yang jelas menyatakan prosedur kemasukan bantuan kemanusiaan ke Gaza perlu melalui ERC.

Antara barangan keperluan utama yang disenaraikan oleh ERC adalah bekalan makanan, minuman, ubat-ubatan, peralatan perubatan, barangan bayi dan wanita, selimut serta lain-lain keperluan kelangsungan hidup.