Input your search keywords and press Enter.

JAKIM Siasat Youtube, Hasilkan Video Lelaki Dan Wanita Bersekedudukan

M Update, 13/08/2024 – Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) akan menyiasat saluran Youtube seorang individu menghasilkan video realiti membabitkan wanita dan lelaki dalam sebuah premis yang mengundang rasa kurang senang pengguna laman sosial yang tular baru-baru ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Dr Mohd Na’im Mokhtar, berkata pihaknya akan meminta JAKIM menyiasat dan mengambil tindakan jika berlaku sebarang kesalahan mengikut akta atau enakmen agama Islam.

“Sekiranya ada berlaku sebarang kesalahan mengikut akta atau enakmen agama Islam di negeri-negeri, kita akan mengambil tindakan.

“Perkara ini bergantung kepada apa kesalahan yang dilakukan contohnya kalau dia menganjurkan perkara yang menyimpang daripada aqidah jadi kita boleh ambil tindakan,” katanya pada sidang media selepas merasmikan Surau Al-Marjan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Batu Muda, di sini, hari ini.

Menurut Mohd Na’im, pihaknya meminta masyarakat untuk memanfaatkan platform media sosial untuk tujuan kebaikan.

“Saya sudah sebut banyak kali bahawa platform media sosial ini boleh digunakan untuk syurga atau ke neraka. Allah SWT sebut dalam al-Quran kepada mereka ini dua jalan sama ada jalan kebaikan atau jalan keburukan.

“Jangan kita gadaikan kehidupan kita khususnya hari akhirat dengan kita melakukan sesuatu perbuatan yang bercanggah dengan agama,” katanya.

Terdahulu, pengguna media sosial di Facebook mempersoalkan kandungan video seorang Youtuber yang menghasilkan kandungan seolah-olah program realiti antara lelaki dan wanita yang dikatakan membawa pengaruh barat dalam budaya tempatan.

Ada juga mempersoalkan jika mereka tinggal bersama dalam sebuah rumah atau berkumpul untuk merakam video dan turut berharap pihak berkuasa agama memberi perhatian dan membanteras perkara itu yang disifatkan boleh merosakkan remaja sekali gus memberi pengaruh serta imej buruk kepada agama.

Dalam pada itu, youtuber terbabit tampil membuat penjelasan dalam satu video berdurasi 39 minit yang menerangkan perkara berkenaan di saluran YouTubenya pada Ahad lalu.

Antara penjelasan diberikan lelaki berusia 28 tahun itu adalah dakwaan mereka tinggal serumah lelaki dan wanita adalah tidak tepat sebaliknya ‘rumah’ itu adalah pejabat yang disewa sejak lapan bulan lalu dan direka seperti rumah.

Dia turut memberitahu ‘talent’ pasukannya juga tidak tinggal bersama dan pasukannya mempunyai rumah berasingan serta pejabat itu dijadikan tempat mereka membuat ‘content’.

Individu itu turut memohon maaf jika dia pernah membuat kandungan video yang menimbulkan salah faham kepada orang ramai dan mengakui teguran terbuka di FB ada yang betul mengenai cara pemakaian bakat wanitanya dan perkara itu juga sudah pernah ditegurnya. – BH