Input your search keywords and press Enter.

Percutian Bertukar Menjadi Tragedi

M Update, 16/12/2019 – Percutian suami isteri dari Malaysia di Korea Selatan bertukar hiba apabila anak bongsu mereka meninggal dunia di negara itu, Jumaat lalu, iaitu kurang 24 jam selepas dilahirkan.

Bayi diberi nama Farhan Anaqi itu menghembuskan nafas terakhir di Hospital Yonsei University , Seoul, jam 1.21 tengahari (waktu tempatan) berikutan komplikasi iaitu kegagalan pernafasan akibat kelahiran pramatang, pada usia kandungan 21 minggu.

Muhammad Usaid Hudair Rahmat, 27, ketika dihubungi Harian Metro berkata, sebelum meninggal dunia, anaknya ditempatkan di Unit Rawatan Rapi Neonatal (NICU) untuk pemantauan.

Katanya, doktor berusaha menyelamatkan anaknya dengan memberi bantuan pernafasan (CPR) tetapi tidak berjaya selepas tujuh kali percubaan.

Bercerita lanjut, Muhammad Usaid berkata, sebelum kejadian, percutian mereka sekeluarga berjalan lancar sehingga sehari sebelum pulang ke tanah air apabila isterinya, Natasya Syakilla Hazli, 26, mengadu sakit perut ketika makan malam di sebuah restoran di Myeongdong, Seoul.

Katanya, keadaan itu menyebabkan dia membawa isteri pulang berehat di hotel dan bergegas ke hospital selepas berlakunya pendarahan.

“Sepanjang percutian, tiada masalah berlaku tetapi malam sebelum pulang ke tanah air, isteri mengadu sakit perut dan tanpa berlengah, saya terus bawanya balik ke hotel.

“Setibanya di hotel, berlaku pendarahan serius dan menurut isteri saya, rasa sakit itu seperti hendak bersalin.

“Melihat keadaannya yang memerlukan rawatan, saya terus dapatkan bantuan untuk ke hospital dan dia bersalin tidak lama selepas dimasukkan ke unit kecemasan.

“Namun, anak kami tidak dapat hidup lama dan akhirnya meninggal dunia walaupun doktor berusaha menyelamatkannya dengan memberi bantuan CPR,” katanya.

Meskipun sedih, Muhammad Usaid dan isteri akur dengan ketentuan Allah serta bersyukur kerana ramai rakyat Malaysia menghulurkan sumbangan selepas kisahnya tular di media sosial.

Bagaimanapun, Muhammad Usaid menafikan dakwaan segelintir warganet yang menuduh dia dan isterinya mengabaikan aspek keselamatan apabila masih menaiki penerbangan walaupun ketika mengandung.

“Sebenarnya, saya sudah lama berhasrat membawa keluarga terutama emak bercuti di Korea Selatan dan persediaan itu dibuat dengan menempah tiket penerbangan dan pakej pelancongan sebelum pertengahan tahun lagi.

“Lima bulan sebelum penerbangan, isteri disahkan mengandung dan kami tawakal saja ketika itu kerana segala perancangan untuk percutian sudah dilakukan.

“Ketika tarikh penerbangan semakin dekat, kami dapatkan kepastian dengan meminta pandangan daripada doktor dan dimaklumkan tiada halangan untuk isteri menaiki pesawat kerana keadaannya stabil malah kandungan juga sihat.

“Cuma, mungkin takdir kami apabila berlaku perkara yang di luar kawalan ketika bercuti,” katanya yang bertugas sebagai Imam 1 di Masjid Arraudah Kampung Dato Onn, Larkin, Johor Bahru dan mutawwif di sebuah agensi.

Mengenai urusan pengebumian, Muhammad Usaid berkata, dia dan isteri sepakat mengebumikan jenazah anak mereka di Tanah Perkuburan Islam Kampung Bentong Dalam, Kluang, Johor.

Sementara, urusan memandi, mengkafankan dan solat jenazah dilakukan di Masjid Itaewon, Korea Selatan.

“Jumlah keseluruhan diperlukan adalah RM100,000 dan ia merangkumi kos rawatan hospital, caj urusan jenazah dan membawa pulang ke tanah air saja serta tiket penerbangan baru.

“Setakat semalam, saya dapat mengumpul RM30,00 hasil sumbangan orang ramai dan mujurlah pihak hospital membenarkan baki bil dibayar selepas kembali ke Malaysia.

“Saya ada bertanya kepada pihak kedutaan tetapi tiada peruntukan khas untuk kes kami tetapi berterima kasih kepada mereka (pihak kedutaan) kerana berusaha membantu mendapatkan ejen pengurusan jenazah.

“Ada warganet mempersoalkan mengapa tidak dikebumikan di Seoul dan alasannya adalah kerana tanah perkuburan di sini agak jauh dari bandar serta perlu mendapatkan permit yang mengambil masa sekurang-kurangnya seminggu bagi urusan pengebumian.

“Jadi, kami tidak boleh menunggu lama dan mengambil keputusan membawa pulang jenazah anak untuk dikebumikan di Malaysia iaitu di kampung halaman saya,“ katanya.

Muhammad Usaid berkata, dia dan isteri dijadual pulang ke tanah air pada 3.55 petang ini manakala jenazah anaknya dibawa menaiki pesawat berasingan, jam 4 petang.

“Kami dijangka di Malaysia pada jam 10 malam ini dan urusan pengebumian dilakukan pagi esok.

“Syukur kerana urusan di sini (Korea Selatan) dipermudahkan dan semoga Allah membalas rakan, saudara-mara dan semua rakyat Malaysia termasuk pelajar (Malaysia) di Korea walaupun mereka tidak mengenali kami sekeluarga,” katanya

Leave a Reply