Input your search keywords and press Enter.

Tiada Kes Koronavirus Di KK Salak

M Update, 6/2/2020 – TIADA kes pengesanan yang disyaki (PUI) koronavirus baharu (2019-nCoV) di Klinik Kesihatan Salak, Sepang seperti ditularkan di media sosial semalam.

Pengarah Kesihatan Selangor Datuk Dr Sha’ari Ngadiman berkata, semakan mendapati ia tidak memenuhi definisi kes. Malah, ia juga tiada kontak dengan kes positif koronavirus atau sejarah ke China dalam tempoh 14 hari. Menurutnya, tindakan penutupan dan dekontaminasi yang dilakukan oleh klinik kesihatan itu adalah sebagai langkah berjaga-jaga.

“Namun, kes itu dirujuk ke Hospital Sungai Buloh untuk rawatan yang disebabkan oleh penyakit lain dan bukannya koronavirus.

“Orang awam dinasihatkan tidak perlu risau mengenai apa yang berlaku di Klinik Kesihatan Salak, Daerah Sepang. Pegawai yang berkaitan sudah dimaklumkan supaya mematuhi Prosedur Operasi Piawai (SOP) bagi semua tindakan yang diambil,” katanya dalam kenyataan media.

Sehubungan itu, katanya, JKN Selangor memohon maaf atas segala kesulitan akibat penutupan sementara itu. Beliau berkata, klinik itu sudah beroperasi seperti biasa. – HM ONline

Leave a Reply