Input your search keywords and press Enter.

Indonesia Pula Cari Pasal

M Update, 14/2/2019 – Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) memaklumkan sebuah bot nelayan tempatan ditahan pihak penguasa Indonesia semalam ketika masih berada dalam perairan Malaysia.

Penahanan bot nelayan tempatan PKFB 1689 yang berasal dari Pantai Remis, Perak itu melibatkan empat pekerja iaitu seorang warga Thailand dan tiga warga Kemboja.

Kejadian itu merupakan tangkapan yang keempat membabitkan bot nelayan tempatan oleh pihak penguasa Indonesia di dalam perairan Malaysia sepanjang bulan Februari ini (2019).

Pada kira-kira 10.38 pagi semalam Pusat Operasi Maritim Malaysia menerima aduan daripada pemilik sebuah bot nelayan tempatan mengenai kehadiran kapal penguasa Indonesia pada posisi kira-kira 55.4 batu nautika dari barat Pulau Talang, Perak, perairan Malaysia.

Sejurus itu pada kira-kira 10.45 pagi, kapal Maritim Malaysia iaitu KM Gagah telah ditugaskan ke lokasi kejadian.

Pada masa yang sama, Maritim Malaysia telah menjejaki pergerakan bot PKFB 1689 menerusi pancaran kecemasan dari sistem identifikasi automatik bot dan mendapati ia masih berada dalam perairan Malaysia.

Melalui sistem pengesanan ini, didapati pada jam 10.38 pagi bot nelayan PKFB 1689 telah dikejar, dan kemudiannya pada posisi 58.8 batu nautika barat laut Pulau Talang, Perak, bot itu telah ditarik memasuki perairan Indonesia pada jam lebih kurang 1.29 tengah hari menghala ke Medan, Indonesia.

Bot nelayan tersebut yang dipasang dengan peralatan pengesanan raptor menunjukkan pada kira-kira 10.30 pagi, tekong bot PKFB 1689 telah menekan butang kecemasan sebanyak empat kali iaitu pada 10.30 pagi, 10.31 pagi, 10.32 pagi dan 11.10 pagi.

Maritim Malaysia telah menghubungi pihak Kedutaan Indonesia di Kuala Lumpur dan Konsular Indonesia di Pulau Pinang bagi mendapatkan maklumat mengenai insiden itu.

Sebelum ini pada 2 Feb (2019), dua bot tempatan iaitu KHF 1980 dan KHF 2598 telah ditahan penguasa Indonesia di kedudukan kira-kira 68.6 batu nautika barat daya Pulau Pinang dan 4.4 batu nautika dalam kawasan Zon Ekonomi Eksklusif.

Berdasarkan rekod pergerakan bot tersebut, sistem AIS (Automatic Identification System) menunjukkan bot itu telah ditahan dalam perairan Malaysia.

Kedua-dua bot itu kini dilaporkan berada di pangkalan PSDKP, Lampulo, Acheh, Indonesia.

Pada 3 Feb pula, sebuah bot PKFB 1593 telah ditahan oleh TNI AL-KRI Lemadang 632 di posisi kira-kira 57.1 batu nautika dari Tg Piandang, Kerian, Perak.

Maklumat yang diterima daripada pemilik bot menyatakan bot terbabit berada di Belawan, Indonesia.

Satu nota bantahan diplomatik telah diusulkan kepada Kementerian Luar bagi memprotes insiden yang berlaku dalam perairan Malaysia.

Maritim Malaysia akan meningkatkan rondaan dan pengawasan terutamanya di kawasan bertindih dan turut mengingatkan nelayan agar berhati-hati supaya tidak memasuki perairan negara jiran.

Pemilik bot tempatan digalakkan untuk memasang AIS atau Vessel Tracking System bagi memudahkan pengesanan bot mereka serta juga sebagai bahan bukti posisi bot.

Sumber : MalaysiaKini

Leave a Reply