Input your search keywords and press Enter.

Tingkat Keselamatan Pengguna MRT

M Update, 21/2/2019 – Susulan kejadian pukul dan samun seorang wanita di Stesen MRT Taman Mutiara, Cheras pada 14 Februari lalu, satu pasukan petugas khas telah ditubuhkan oleh kementerian Pengangkutan untuk mengawal keselamatan di stesen MRT yang berisiko tinggi.

Pasukan itu akan ditempatkan di lokasi berisiko tinggi terutama di Stesen MRT Taman Mutiara Cheras, Stesen Batu 11, Stesen Bukit Bintang, Stesen Maluri, Stesen Kajang, Stesen Pertama Cheras yang dikategorikan sebagai lokasi panas jenayah.

Anggota pasukan ini berpakaian awam yang akan memastikan keselamatan yang lebih baik di stesen MRT terbabit.

Pasukan petugas khas ini juga adalah sebahagian daripada 1,300 polis bantuan sedia ada yang sudah ditempatkan di 115 lokasi stesen pengangkutan awam di Lembah Klang.

Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) sudah mengambil langkah berjaga-jaga, mengenal pasti dan menambah anggota polis bantuan, bagi menjalankan rondaan lebih kerap di sekeliling stesen sepanjang hari.

Selain itu, mana-mana pengguna MRT yang memerlukan khidmat pengiring untuk ke parkir stesen, boleh meminta bantuan polis bantuan yang ditempatkan di setiap lokasi.

Soal keselamatan pengguna perlu diberi lebih tumpuan bagi memastikan ciri keselamatan di semua stesen pengangkutan awam bertambah baik, khususnya mengembalikan keyakinan penumpang wanita terhadap tahap keselamatan di stesen.

Semua pengendali termasuk Prasarana dan KTM untuk memastikan semua parkir di stesen mempunyai sistem lampu yang baik, tidak gelap yang sekali gus memberi rasa keselamatan yang lebih baik kepada pengguna.

Sumber : Berita Harian

Leave a Reply