Input your search keywords and press Enter.

Padah Menyamar!

M Update, 12/3/2019 – Polis menahan dua lelaki yang dipercayai terbabit kegiatan samun dan peras ugut pekerja asing dengan menyamar sebagai anggota polis atau pegawai Jabatan Imigresen di Jalan Besar Segari – Lumut di Manjung, semalam.

Dalam kejadian 10 pagi itu, dua suspek berusia 23 dan 30 tahun yang menaiki pacuan empat roda ditahan sepasukan anggota Unit Peronda Polis (MPV) dan Balai Polis Segari.

Siasatan awal mendapati dua lelaki yang berkerja sebagai pekerja kilang dan pembantu kedai runcit itu sudah terbabit dalam kegiatan berkenaan sejak Disember tahun lalu.

Suspek bukan sahaja menjalankan kegiatan itu di sekitar Manjung tetapi turut dilakukan di daerah Kuala Kangsar, Kerian dan Taiping.

Kedua-dua suspek mengaku terbabit kes menyamar sebagai anggota polis dan pegawai imigresen untuk memeras ugut pekerja asing warga Indonesia sejak akhir tahun lalu.

Selain itu suspek dipercayai terbabit 19 kes dengan 15 kes di daerah Manjung membabitkan kawasan Kampung Acheh, Segari, Beruas dan Ayer Tawar selain dua kes di Kuala Kangsar, manakala masing-masing satu kes di Kerian dan Taiping.

Suspek menyasarkan rumah kongsi dan sewa pekerja kebun sawit warga Indonesia dengan menyamar sebagai pegawai penguat kuasa. Mereka akan ke rumah kongsi atau sewa pekerja warga Indonesia dengan menyamar sebagai polis atau imigresen dan apabila semua pekerja itu melarikan diri, suspek akan masuk ke rumah yang ditinggalkan.

Mereka menggeledah rumah serta mengambil wang serta barang berharga dalam rumah berkenaan dengan nilai kerugian semua kes dianggarkan antara RM8,000 hingga RM9,000.

Polis turut merampas Mitsubishi Pajero, dua telefon bimbit, lima dompet, dua kad sim dan wang tunai RM1,020 selain satu beg pinggang serta beg silang.

Sumber: Harian Metro

Leave a Reply