Input your search keywords and press Enter.

MASJID MENJADI KELAB MALAM

Pendatang Yahudi Laknatullah Menari Di Masjid

Masjid Al Ahmar dibina pada abad ke-13 dan namanya kini ditukar kepada Khan Al Ahmar. Masjid ini mempunyai nilai sejarah dan seni bina yang menggunakan batu berwarna merah. Ia dibina oleh Mameluke Sultan Al Daher Baibar (1223-1227 sebelum Masihi) ~ ahli sejarah dan penduduk tempatan.

Beberapa tahun dahulu, rejim Zionis sengaja mencetuskan konfrontasi apabila membuka beberapa bar dan pusat hiburan berhampiran Masjid Al-Aqsa.

Harini ini, masjid itu dibuka untuk hampir semua acara kecuali solat bagi penduduk Muslim. Masjid tersebut mula diceroboh oleh Yahudi Laknatullah pada 1948. Pada mulanya ia dijadikan sekolah Yahudi, kemudian pusat bagi kempen pilihanraya Parti Likud serta kedai pakaian.

Selain itu, lebih menyakitkan hati umat Muslim ialah apabila pendatang Yahudi Laknatullah menukar Masjid Al Ahmar di wilayah yang diduduki menjadi kelab malam. Tambahan pula Majlis Perbandaran Israel di wilayah Safad meluluskan permohonan bagi menukar masjid bersejarah itu menjadi bar dan dewan perkahwinan.

Sementara itu, Setiausaha Infak Safed dan Tiberias, Khair Tabari berkata beliau menunggu mahkamah Nazareth membuat keputusan mengenai aduan yang difailkan meminta agar masjid itu dikosongkan dan dikembalikan kepada agensi itu.

Beliau menyertakan dokumen membuktikan pemilikan masjid berkenaan dan menggesa parti politik dan badan popular meningkatkan kerjasama dengannya dalam usaha menyelamatkan masjid itu daripada sebarang pelanggaran.

Umat Islam diseluruh dunia perlu melakukan sesuatu dalam membanteras tindakan pelampau Yahudi Laknatullah.

Leave a Reply