Input your search keywords and press Enter.

Pencerobohan Nelayan Vietnam Lagi…

M Update, 13/5/2019 – Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) berjaya menahan sebuah bot nelayan asing ketika melaksanakan operasi mengawal keselamatan dan kedaulatan sempadan maritim negara di perairan Pantai Timur Semenanjung, kelmarin.

Bot bersama 14 orang awak-awak serta tekong warga Vietnam itu ditahan Kapal Diraja (KD) Pahang di sekitar Laut China Selatan pada pagi kelmarin ketika melakukan rondaan bersama Agensi Penguatkuasan Maritim Malaysia (MARITIM MALAYSIA).

Pegawai Memerintah KD Pahang, Komander Mohamed Khairun Zakaria, berkata, ketika melaksanakan rondaan, pihaknya mengesan bot nelayan itu sedang menunda pukat dalam kawasan perairan negara. Apabila menyedari kehadiran KD Pahang, bot itu cuba melarikan diri ke sempadan Zon Ekonomi Eksklusif (ZEE) negara, namun berjaya dipintas kapal kita dan ditahan untuk pemeriksaan.

Hasil pemeriksaan mendapati bot itu berasal dari Vietnam dan menceroboh perairan negara serta menangkap ikan tanpa kebenaran,” katanya. Beliau berkata, seramai 14 nelayan warganegara Vietnam ditahan itu juga tidak mempunyai sebarang dokumen pengenalan diri. Mereka kemudiannya diserahkan kepada MARITIM MALAYSIA bersama bot untuk tindakan selanjutnya. TLDM akan memastikan rondaan berterusan dan sepanjang tahun dilaksanakan dalam usaha melindungi dan menjaga kedaulatan perairan Malaysia. – HM Online

Leave a Reply