Input your search keywords and press Enter.

IVF : Pasangan Diberikan Pelepasan Cukai Maksimum RM6,000

M Update, 22/10/2019 – Pasangan yang mendapatkan rawatan kesuburan seperti persenyawaan in-vitro (IVF) akan dapat menikmati pelepasan cukai pendapatan sehingga maksimum RM6,000 yang dilindungi di bawah pelepasan cukai pendapatan untuk rawatan perubatan penyakit serius.

Pengarah Bahagian Ketetapan Jabatan Dasar Percukaian, Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) Rosnita Ahmad berkata, pengecualian cukai untuk rawatan kesuburan adalah tambahan baru bagi pelepasan cukai pendapatan untuk rawatan perubatan penyakit serius yang diumumkan oleh Menteri Kewangan Lim Guan Eng dalam pembentangan Belanjawan 2020.

“Bagi mereka yang menjalani rawatan kesuburan seperti IVF, intrauterine insemination (IUI) atau apa-apa rawatan kesuburan yang lain yang diluluskan oleh pengamal perubatan yang berdaftar di bawah Majlis Perubatan Malaysia (MMC), jika mereka menyimpan resit, mereka akan layak untuk melepasi cukai sehingga maksimum RM6,000,” katanya.

Beliau menegaskan bahawa pelepasan cukai ini akan terpakai bermula dari Tahun Taksiran 2020 dan mereka yang ingin menuntut pengecualian itu dikehendaki mendapat pengesahan dari pengamal perubatan berdaftar MMC. Terma dan syaratnya ialah perlu mendapat pensijilan daripada pengamal perubatan di bawah MMC dan penerimaan mesti mempunyai nama individu.

“Katakan suami, maka suami boleh menuntut bantuan. Jika resit di bawah isteri, maka isteri boleh menuntut.“Jika ia pada penilaian berasingan, kedua-duanya mempunyai resit, isteri boleh menuntut dan suami boleh menuntut di bawah namanya dan maksimum RM6,000,” katanya.

Bagaimanapun, Rosnita menyatakan bahawa memandangkan rawatan kesuburan berada di bawah peruntukan penyakit yang serius, individu yang telah menuntut pelepasan cukai maksimum RM6,000 untuk penyakit di bawah peruntukan ini tidak layak untuk pengecualian cukai. Tetapi jika individu itu tidak menuntut sehingga RM6,000, dia masih boleh memohon bantuan cukai untuk rawatan kesuburan,” katanya. – HM Online

Leave a Reply