Input your search keywords and press Enter.

Peruntukan Tambahan RM25 juta Kepada Sekolah Berdasarkan Keperluan

M Update, 08/11/2019 – Peruntukan tambahan RM25 juta yang diagihkan kepada sekolah agama rakyat (SAR), sekolah agama persendirian (SAP) dan sekolah agama negeri (SAN) berdaftar dibuat berdasarkan keperluan, keutamaan serta potensi untuk sekolah itu berkembang.

Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik menegaskan kriteria itu membantu pihaknya mengoptimumkan peruntukan terbabit khususnya bagi tujuan penyelenggaraan dan pengurusan.

“Jika peruntukan diagihkan kepada sekolah berdasarkan enrolmen murid tanpa melihat keperluan sebenar sekolah berkenaan, dikhuatiri jumlah yang akan diterima tidak signifikan dan tidak bermakna bagi sekolah itu.

“Perlu juga lihat jika ada sekolah besar (jumlah murid), jika kita guna formula per kepala, mereka akan mendapat peruntukan lebih banyak walaupun sebenarnya keperluan mereka tidak seperti keperluan sekolah lain,” katanya pada Waktu Pertanyaan Menteri di Dewan Rakyat hari ini.

Beliau menjawab soalan tambahan Ahmad Tarmizi Sulaiman (PAS-Sik) yang mencadangkan supaya kerajaan menggunakan mekanisme pengagihan bantuan berdasarkan per kepala yang disifatkannya lebih adil.

Kementerian Kewangan pada 14 Februari lalu meluluskan peruntukan khas RM25 juta bagi menaik taraf dan menyelenggara SAR, SAP dan SAN yang berdaftar.

Ia adalah tambahan kepada RM652 juta yang diluluskan dalam Belanjawan 2019 bagi semua sekolah di negara ini.

Menjawab soalan asal Ahmad Tarmizi mengenai jumlah peruntukan bagi tahun 2019 yang sudah diagihkan, Maszlee berkata, sebanyak 78 sekolah berdaftar dengan kementeriannya diluluskan permohonan mereka membabitkan peruntukan RM6.294 juta.

Sebanyak 254 permohonan sekolah yang berdaftar dengan pihak berkuasa agama negeri pula diluluskan dengan peruntukan RM14.195 juta.

“Buat masa ini, verifikasi permohonan bagi fasa terakhir untuk menyalurkan baki peruntukan kepada sekolah yang layak sedang dibuat,” katanya.

Leave a Reply