Input your search keywords and press Enter.

COVID-19: Bekalan Makanan Cukup, Rakyat Jangan Panik

M Update, 17/3/2020 – Tan Sri Muhyiddin Yassin memberi jaminan bekalan bahan makanan, keperluan harian dan penjagaan kesihatan termasuk topeng muka, adalah mencukupi.

Perdana Menteri turut memaklumkan telah mengarahkan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) supaya sentiasa memantau situasi bekalan makanan dan keperluan harian di pasaran sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan berkuatkuasa.

“Saya merayu kepada saudara-saudari agar sentiasa mematuhi Perintah Kawalan Pergerakan ini. Ini adalah tanggungjawab bersama yang mesti kita laksanakan sebagai rakyat yang prihatin terhadap keluarga, masyarakat dan negara kita,” katanya dalam perutusan khas mengenai kawalan penularan COVID-19 yang disiarkan secara langsung, mala.

Selan itu, Perdana Menteri turut menasihatkan semua rakyat supaya tidak panik, jangan cemas dan sentiasa tenang sepanjang langkah sekatan yang dilaksanakan kerajaan. Beliau yakin langkah sekatan pergerakan yang dilaksanakan kerajaan mampu menyekat penularan wabak dalam masa terdekat.

“Kita telah melihat beberapa negara yang mengambil langkah yang agak drastik untuk mengawal penularan wabak ini seperti negara China yang telah menunjukkan penurunan mendadak kes-kes jangkitan COVID-19,” katanya.

Leave a Reply