Input your search keywords and press Enter.

Tengku Hassanal Sumbang Elaun Diraja Ke Tabung COVID19 Pahang

M Update, 1/4/2020 – Pemangku Raja Pahang, Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah berkenan untuk tidak menerima bayaran Elaun Diraja baginda selama enam bulan bagi disalurkan kepada Tabung Covid-19 Pahang.

Pengelola Bijaya Diraja KDYMM Sultan Pahang, Datuk Ahmad Khirrizal Ab Rahman berkata, bayaran elaun itu adalah bagi tempoh bermula bulan ini hingga September nanti.

“Baginda berharap bantuan yang dicadangkan dan diluluskan menggunakan Tabung Covid-19 Pahang dapat disalurkan kepada golongan yang memerlukan dengan segera. Selain itu, baginda turut bertitah supaya seluruh rakyat Pahang sentiasa menjaga kebersihan diri dan keluarga serta mematuhi arahan yang ditetapkan oleh pihak kerajaan sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP),” katanya dalam satu kenyataan media di sini hari ini.

Beliau berkata, Pemangku Raja juga mendoakan pesakit Covid-19 di seluruh Malaysia amnya termasuk di Pahang khasnya diberi kesembuhan yang segera oleh Allah SWT.

“Selain itu, baginda juga berharap kesemua petugas barisan hadapan sentiasa diberikan kekuatan dan kesihatan yang baik untuk menjalankan amanah serta tanggungjawab yang diberikan,” katanya.

Semalam, Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri`Ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah berkenan supaya kerajaan tidak membayar Emolumen Diraja untuk baginda berdua selama enam bulan.

Datuk Pengelola Bijaya Diraja, Datuk Ahmad Fadil Shamsuddin, berkata baginda berdua membuat keputusan tersebut untuk membantu meringankan beban kerajaan menangani pendemik Covid-19. Baginda berdua juga menyahut keputusan kerajaan supaya dua bulan gaji Perdana Menteri, Menteri dan Timbalan Menteri dipotong ke Tabung Covid-19. – HM Online

Leave a Reply