Input your search keywords and press Enter.

Rentas Negeri Hanya Babitkan Kuala Lumpur Sahaja Esok

M Update, 5/6/2020 – Perjalanan merentas negeri melalui aplikasi Gerak Malaysia mulai esok dikhususkan untuk yang terkandas di Kuala Lumpur pulang ke kediaman mereka di negeri lain.

Menteri Kanan (Kluster Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, selain membenarkan orang ramai yang keluar dari Kuala Lumpur, kebenaran juga diberi kepada yang mahu mengambil keluarga mereka di kampung untuk dibawa balik ke Kuala Lumpur.

“Polis Diraja Malaysia (PDRM) melalui aplikasi Gerak Malaysia menetapkan empat hari mulai esok sehingga Ahad (10 Mei) bagi membolehkan pergerakan rentas negeri.

“Esok bermula dengan Kuala Lumpur. Jumaat (8 Mei) dikhususkan untuk pergerakan bagi mereka yang berada di Perak, Johor dan Kelantan menuju ke kediaman masing-masing.

“Sementara, 9 Mei babitkan pergerakan yang dikhususkan kepada mereka di Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Melaka dan Pahang. Pergerakan pada 10 Mei pula untuk mereka yang berada di Selangor, Negeri Sembilan dan Terengganu,” katanya pada sidang media khas di Putrajaya, hari ini.

Beliau berkata, pada tarikh pergerakan ditetapkan, tiada kemudahan makanan disediakan di kawasan Rehat dan Rawat (R&R) sepanjang lebuh raya yang dilalui. Katanya, surau sepanjang lebuh raya juga akan ditutup, dan orang ramai tidak dibenarkan bersolat di kawasan lapang atau bangunan sekitar R&R.

“Hanya kemudahan tandas awam beroperasi di lebuh raya. Kawasan letak kereta hanya untuk tujuan rehat dan pengguna yang singgah tidak dibenarkan keluar dari kenderaan masing-masing, kecuali untuk menggunakan tandas awam.

“Stesen minyak di lebuh raya hanya beroperasi jam 6 pagi hingga 12 tengah malam. Pengguna juga dilarang membuat pergerakan secara berkumpulan sepanjang lebuh raya,” katanya.

Sumber : HM Online

Leave a Reply