Input your search keywords and press Enter.

Kelantan Setuju Bantu Naik Taraf Pos PGA Yang Tenggelam Banjir

M Update, 30/12/2020 – Kelantan bersetuju pada dasarnya untuk membantu kerajaan Persekutuan, dalam usaha menaik taraf 12 pos kawalan milik Pasukan Gerakan Am (PGA), yang saban tahun dilanda banjir.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Dakwah, Penerangan Dan Hubungan Seranta Negeri Datuk Mohd Nassuruddin Daud berkata, kerajaan negeri akan berusaha membantu meluluskan tanah yang sesuai bagi pembinaan pos yang baharu, demi keselesaan kepada anggota PGA yang bertugas.

“Kerajaan negeri memang sedia memberikan kerjasama meluluskan tanah-tanah kerajaan yang dikenal pasti sesuai, untuk dibina pos yang terletak di sepanjang Sungai Golok itu. Permohonan juga pernah dilakukan awal tahun ini dan insya-Allah kerajaan negeri akan panjangkan hal ini.

“Dengan musim sekarang ini, banjir lagi, COVID-19 lagi, sudah tentu mereka berdepan dengan tugas yang mencabar. Saya harap pegawai-pegawai sentiasa berwaspada dan banyakkan bersabar, berdepan dengan musibah ini,” katanya kepada pemberita sewaktu mewakili kerajaan negeri menyampaikan sumbangan kepada pasukan PGA Batalion 7, di Pos Sempadan Meranti, Kampung Pak Itam di sini, hari ini.

Turut hadir, Penolong Pegawai Pemerintah PGA Batalion 7, DSP Ku Majidin Che Ku Jusoh.

Sebelum ini dilaporkan 12 daripada 17 pos kawalan milik PGA itu akan dinaik taraf bagi mengelak pos terbabit terjejas, akibat bencana banjir.

Perkara tersebut dimaklumkan Timbalan Ketua Setiausaha (Pengurusan) Kementerian Dalam Negeri Datuk Ramlan Harun, hasil lawatan yang dilakukan ke beberapa pos yang terdedah dengan ancaman banjir baru-baru ini.

Beliau juga berkata antara penambahbaikan tersebut melibatkan pembinaan pos baharu di tempat yang lebih tinggi, supaya tidak terdedah kepada kenaikan air.

Mengulas lanjut, Mohd Nassuruddin berkata, secara dasarnya kerajaan negeri akan menyegerakan perkara itu agar pembinaan pos akan dapat dilaksanakan sebaik mungkin, sebelum tibanya musim tengkujuh tahun hadapan.

Sementara itu, Ku Majidin berkata pihaknya akan segera mengagihkan bantuan makanan asas dan sejadah itu, kepada semua petugas melibatkan 17 pos di sempadan tersebut.