Input your search keywords and press Enter.

Polis Siasat Dakwaan Pelanggaran SOP Konvensyen DAP Perak

M Update, 15/03/2021 – Polis membuka siasatan berkaitan pelanggaran prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) pada Konvensyen Biasa DAP Perak ke-19 di Pusat Konvensyen Ipoh, di sini, semalam.

Pihak polis mendapati tidak ada penjarakan sosial ketika berlaku kekecohan membabitkan ahli yang bertengkar pada majlis berkenaan. Susulan itu, beliau berkata, siasatan dijalankan bagi mengumpul semua bukti berkaitan penganjuran dan kesalahan perlanggaran SOP yang berlaku ketika program berlangsung.

Siasatan dibuka berdasarkan laporan polis yang diterima daripada Balai Polis Sungai Senam berkaitan kesalahan yang wujud dari sudut pelanggaran SOP PKPB ketika kekecohan berlaku. – Ketua Polis Daerah Ipoh, Asisten Komisioner A Asmadi Abdul Aziz

Semalam, media melaporkan berlaku sedikit kekecohan ketika konvensyen yang dihadiri kira-kira 2,000 perwakilan itu berlangsung apabila wujud dakwaan pengundi hantu bagi memilih Jawatankuasa DAP Negeri. Seorang perwakilan yang terbabit dalam kekecohan itu mendakwa ia disebabkan tempoh mendaftar pengundian dilanjutkan melebihi masa sepatutnya apabila daftar pemilih yang tamat pada jam 10 pagi dilanjutkan sehingga jam 12 tengah hari.