Input your search keywords and press Enter.

Larangan Masuk Sabah Dari Labuan Serta-Merta

M Update, 27/05/2021 – Kerajaan Sabah memutuskan untuk menyekat pergerakan masuk ke Wilayah Persekutuan Labuan dan sebaliknya berkuat kuasa serta-merta.

Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan negeri, Datuk Seri Masidi Manjun berkata keputusan itu diambil susulan pengesanan virus COVID-19 varian India di Labuan.”

Berikutan kewujudan varian India yang dikesan di Wilayah Persekutuan Labuan, kerajaan negeri menyekat pergerakan orang awam untuk masuk ke Labuan dan sebaliknya.

“Bagaimanapun pengecualian yang melibatkan pergerakan berhubung kait dengan ‘Essential Service and Essential Goods’, Keselamatan dan Kesihatan (Perubatan) serta telah mendapat kebenaran khas,” katanya dalam kenyatan Laporan Harian COVID-19 Sabah pada Rabu.

Tambah Masidi, permohonan kebenaran daripada pasangan jarak jauh juga tidak akan dipertimbangkan bermula 28 Mei sehingga 7 Jun depan. Masidi yang juga jurucakap COVID-19 bagi negeri ini berkata, kegagalan mematuhi prosedur operasi standard (SOP) pemakaian pelitup muka menjadi penyumbang utama kepada peningkatan kes COVID-19 di negeri ini.

“Pemilik-pemilik premis perniagaan dikehendaki untuk mempamerkan SOP COVID-19 di setiap premis perniagaan milik mereka.”Mana-mana premis yang mempunyai peralatan hebahan (Sistem PA) perlu memberi peringatan kepada pelanggan mereka untuk sentiasa mematuhi SOP yang telah ditetapkan,” katanya.

Pihak Berkuasa Tempatan akan membekalkan poster yang mengandungi nombor telefon aduan yang boleh dihubungi bagi melaporkan ketidakpatuhan SOP.Sabah hari ini merekodkan sebanyak 229 kes positif COVID-19, dengan satu kes kematian dikesan dari daerah Kota Belud. – Astro Awani