Input your search keywords and press Enter.

COVID-19 – SOP Pengurusan Banjir

Kementerian Kesihatan (KKM) dan Agensi Pengurusan Bencana (NADMA) mengeluarkan prosedur operasi standard (SOP) pengurusan banjir ketika pandemik COVID-19.

Bencana banjir yang berlaku ketika pandemik ini sudah pasti akan memberikan cabaran tersendiri kepada mangsa dan agensi yang terbabit – Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah

Amalan norma baharu perlu dipraktikkan sepanjang masa daripada proses menyelamat dan memindahkan mangsa hinggalah mereka ditempatkan di Pusat Pemindahan Sementara (PPS).

Mangsa banjir akan disaring terlebih dahulu untuk sebarang gejala dan faktor risiko COVID-19 sebelum dibenarkan masuk ke PPS. Mereka yang bergejala diwajibkan untuk melakukan ujian saringan COVID-19 untuk mengelakkan berlakunya kejadian kluster COVID-19 dalam kalangan mangsa banjir di PPS.

Individu yang bergejala, berisiko, atau positif COVID-19 akan diasingkan bagi mengelakkan penularan kepada mangsa banjir yang lain manakala individu yang disahkan dijangkiti virus berkenaan diasingkan di Pusat Kuarantin dan Rawatan COVID-19 Berisiko Rendah (PKRC), PPS Khas atau dirujuk hospital mengikut keperluan.

Selain itu bagi kontak rapat atau Patient Under Surveillance (PUS), mereka akan dikuarantin di PPS Khas atau PPS yang sama tetapi berlainan blok dan mangsa yang bergejala (tetapi negatif ujian saringan) juga perlu dikuarantin.

Mangsa banjir hendaklah sentiasa memberi kerjasama kepada agensi berkaitan terutamanya dalam aspek pematuhan kepada SOP dan amalan norma baharu sepanjang tempoh berada di PPS termasuklah sentiasa memakai pelitup muka, jaga penjarakan, elakkan berkumpul dan sentiasa mencuci tangan terutamanya apabila pergi ke tempat guna sama seperti tandas.

Untuk golongan berisiko tinggi seperti wanita mengandung, warga tua, serta mereka yang menghidap penyakit kronik, perancangan yang teliti perlu dibuat untuk berpindah lebih awal supaya hubungan untuk mendapatkan rawatan susulan tidak terputus.

Pastikan bekalan ubat mencukupi dan disimpan di tempat yang selamat bagi mengelakkan ia rosak akibat air banjir. Sekiranya bekalan ubat terputus atau rosak disebabkan banjir, hal berkenaan perlu segera dimaklumkan kepada pasukan perubatan yang sedia ada.

Selain itu, orang ramai juga perlu peka dengan arahan semasa dari pihak berkuasa dan sentiasa mengambil langkah-langkah penjagaan kesihatan kendiri bagi mencegah penyakit lain yang sering terjadi semasa musim banjir.

Individu dinasihatkan untuk menggunakan alat pelindung diri seperti kasut dan sarung tangan getah semasa aktiviti pembersihan terutama jika membabitkan banjir lumpur, pastikan sumber air minuman sudah dimasak dan makanan yang digunakan adalah bersih bagi mengelakkan kejadian penyakit bawaan air dan makanan seperti Keracunan Makanan, Kolera, Tifoid, Hepatitis A, dan Acute Gastroenteritis (AGE);

Sentiasa amalkan penjagaan kebersihan diri iaitu membasuh tangan dengan sabun dan air yang bersih sebelum menyediakan makanan, sebelum makan, selepas ke tandas, selepas membuat aktiviti pembersihan, dan selepas menyentuh barang-barang yang dicemari oleh air banjir atau kumbahan (sewage).

Sumber : BH