Input your search keywords and press Enter.

GKP 3.0 Akan Dikreditkan Mulai Khamis Ini

M Update, 08/06/2021 – Lebih sejuta perusahaan mikro kecil dan sederhana (PMKS) akan menerima Geran Khas Prihatin (GKP) 3.0 sebanyak RM1,000 bermula Khamis ini secara berperingkat membabitkan implikasi kewangan hampir RM1 bilion.

Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Aziz, berkata pembayaran akan dikreditkan terus ke akaun bank yang didaftarkan dalam sistem GKP dan semakan status kelulusan boleh dibuat mulai hari ini di pautan https://gkp.hasil.gov.my.

Katanya, bayaran tambahan sebanyak RM500, membabitkan peruntukan hampir RM500 juta, akan dibayar pada Julai depan menjadikan jumlah keseluruhan di bawah GKP 3.0 sebanyak RM1.5 bilion.

Di bawah Program Strategik Memperkasa Rakyat dan Ekonomi (PEMERKASA) yang diumumkan pada 17 Mac lalu, kerajaan memutuskan pemberian GKP 3.0 sebanyak RM1,000 kepada lebih sejuta peniaga mikro untuk memastikan kelangsungan perniagaan mereka, khususnya dalam menguruskan aliran tunai masing-masing.

Pada 31 Mei lalu, melalui program PEMERKASA+, kerajaan mengumumkan komitmen yang sama sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0, di mana jumlah tambahan sebanyak RM500 akan dibuat, menaikkan jumlah bayaran kepada RM1,500 bagi setiap PKS mikro. Ini bermakna, jumlah bayaran GKP 3.0 adalah sebanyak RM1.5 bilion,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Tengku Zafrul menambah, secara keseluruhan, sejumlah RM5.08 bilion sudah dan akan disalurkan kepada hampir sejuta PMKS di bawah GKP sejak COVID-19 melanda negara.

Kerajaan berharap agar bantuan langsung yang disalurkan kepada PMKS ini akan meringankan beban mereka, terutama mereka yang amat terkesan akibat pelaksanaan PKP 3.0 pada kali ini. – BH Online