Input your search keywords and press Enter.

Kerajaan Rancang Ganti Pesawat Hawk Dalam CAP55

Kerajaan merancang secara sistematik penggantian pesawat Hawk 108 dan Hawk 208 seperti yang digariskan dalam Pembangunan Keupayaan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) 2055 atau dikenali sebagai CAP55.

Tender terbuka antarabangsa bagi perolehan ini ditutup pada 6 Oktober 2021 dan kini sedang dalam proses penilaian. Jadi proses dah berjalan dan ia berada dalam perancangan CAP55.

Untuk pengetahuan kesemua landasan terbang TUDM mengikut standard piawaian Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa yang diaudit secara berkala oleh Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM) dan TUDM sendiri.

Walaupun berada dalam kawasan berkepadatan tinggi, selagi ia menepati piawaian, tiada keperluan Kementerian Pertahanan (Kementah) dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) memindahkan dan membuat keputusan drastik berkenaan kedudukan pangakalan TUDM sedia ada.

Kesemua operasi penerbangan pesawat TUDM, ia juga tertakluk kepada prosedur operasi standard (SOP) dan piawaian keselamatan penerbangan yang amat ketat dan tahap pematuhan yang tinggi sebelum sesuatu misi penerbangan dibenar untuk dilaksanakan.

Antaranya prosedur piawaian anak kapal seperti aspek latihan, kemahiran dan kompetensi, prosedur kejuruteraan yang merangkumi aspek penyelengaraan dan kelayakan terbang berdasarkan Standard Aviation Authority dalam negara dan mematuhi piawaian yang ditetapkan oleh pengeluar peralatan tulen (OEM).

MINDEF dan ATM akan berusaha untuk menambah baik SOP dan langkah keselamatan sedia ada demi memastikan keselamatan anggota dapat dipertingkatkan. 

Sumber : Bernama