Input your search keywords and press Enter.

TBC: Makan Besar Bersama Keluarga, Ziarah Dibenarkan

M Update, 19/01/2022 – Masyarakat yang akan menyambut perayaan Tahun Baharu Cina pada 1 Februari depan, dibenar mengadakan jamuan makan besar bersama ahli keluarga terdekat pada malam 31 Januari ini.

Resepsi Tahun Baharu Cina turut dibenarkan tetapi hanya boleh diadakan di ruang tertutup dan membabitkan jemputan yang terhad. Bagaimanapun, ia tidak membabitkan jamuan terbuka kepada orang ramai tanpa jemputan, dan bukan sesi majlis berkali-kali.

“Selalunya jamuan makan besar bersama keluarga ini hanya dihadiri ahli keluarga dan bukan sesiapa saja yang akan datang menyertai jamuan sedemikian. Yang dipersetujui jawatankuasa protem dan Kementerian Kesihatan (KKM) ialah jamuan di ruang tertutup, dengan hanya dibenarkan kepada mereka yang mendapat jemputan. Tidak ada sesi berkali-kali. – Datuk Halimah Mohamed Sadique

Kementerian itu juga menetapkan jemputan untuk resepsi Tahun Baharu Cina 2022 hanya membabitkan 50 peratus kapasiti ruang, selain perlu mengamalkan penjarakan fizikal. Kebenaran juga diberikan untuk upacara sembahyang khas pada 1 dan 2 Februari depan di rumah ibadat, dengan mengikut SOP Pembukaan Rumah Ibadat dalam Pelan Pemulihan Negara (PPN) Fasa Empat.

Beliau berkata demikian pada Sidang Media Pengumuman Prosedur Operasi Standard (SOP) Sambutan Tahun Baharu Cina 2022 yang diadakan bersama Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong yang juga Presiden MCA, di Kementerian Perpaduan Negara, di sini, hari ini. – BH Online