Input your search keywords and press Enter.

PKRC Maeps Bakal Dibuka Semula?

Foto: Majlis Perbandaran Kajang

M Update, 24/02/2022 – Pusat Kuarantin dan Rawatan COVID-19 Bersepadu (PKRC) di Taman Ekspo Pertanian Malaysia (MAEPS), Serdang akan dibuka semula dalam masa terdekat, namun dengan kapasiti lebih kecil selepas ditutup secara rasmi pada 8 Februari lalu.

Ketua Pengarah Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA), Datuk Dr Aminuddin Hassim, berkata PKRC MAEPS berkemungkinan hanya boleh memuatkan kira-kira 850 pesakit COVID-19 berbanding sebelum ini yang boleh mencecah 5,000 pesakit pada satu masa.

Foto: Majlis Perbandaran Kajang

Kerajaan bercadang menyusun semula strategi di PKRC MAEPS, lokasinya pun berubah dari blok asal yang kita gunakan sebelum ini. Secara ringkasnya PKRC itu masih terletak di MAEPS namun saiz kawasan, bangunan, fungsi dan pasukan penugasannya berbeza. Jumlah pesakitnya pun lebih kecil dan mudah diuruskan iaitu kira-kira 850 pesakit.

“Kita jangka (PKRC ini) akan sedia dalam masa terdekat,” katanya.

Sepanjang 14 bulan beroperasi, seramai 166,072 pesakit COVID-19 dirawat di PKRC MAEPS 2.0, sekali gus meringankan beban hospital di Semenanjung.

Aminuddin berkata PKRC itu dalam perancangan untuk digunakan bagi merawat pesakit COVID-19 di peringkat negeri, berikutan itu saiz bangunan yang akan digunakan tidak sebesar MAEPS 2.0.

Foto: Majlis Perbandaran Kajang

Sebelum ini, tular di Facebook mengenai status dimuat naik Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) mengenai pasukannya yang sedang menyusun semula kemudahan di Pusat Kuarantin di Dewan A. – BH