Input your search keywords and press Enter.

Aidilfitri: Maklum Pada Polis Jika Mahu Balik Kampung

M Update, 26/04/2022 – Kes jenayah pecah rumah dijangka meningkat pada musim Aidilfitri tahun ini susulan peralihan ke fasa endemik.

Ketua Polis Daerah Sentul Asisten Komisioner Beh Eng Lai berkata, Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang berkuat kuasa di seluruh negara sejak dua tahun lalu menyebabkan penurunan kes jenayah pecah rumah pada musim perayaan.

“Pada 2019 sebanyak 28 kes jenayah pecah rumah dicatatkan di daerah Sentul dan jumlah ini turun kepada 19 kes pada 2020. Pada 2021, hanya 14 kes dicatatkan.

“Setelah dua tahun orang ramai tidak dapat pulang ke kampung, kita jangka tahun ini banyak rumah yang akan ditinggalkan kosong (ketika musim perayaan) dan ini adalah satu cabaran bagi pihak polis untuk memastikan setiap rumah selamat dan tidak dipecah masuk pencuri,” katanya ketika ditemubual Bernama.

Beh berkata, usaha pihak polis menjalankan operasi secara berkala bagi membanteras jenayah pecah rumah akan bermula dengan Kempen Rumah Selamat. Kempen sempena musim Aidilfitri itu dilancarkan hari ini seluruh negara.

Kempen Rumah Selamat ialah pencegahan jenayah melalui rondaan oleh anggota PDRM di kawasan taman perumahan yang didaftarkan sepanjang musim perayaan. Seramai 106 pegawai polis akan terbabit dalam kempen ini bagi daerah Sentul dan antara tempat yang disasarkan ialah Jinjang, Kepong dan Sentul.

“Hebahan sudah dibuat kepada komuniti setempat bagi menggalakkan orang ramai mengisi borang balik ke kampung. Polis akan meronda sekurang-kurangnya sekali sehari bagi setiap rumah yang didaftarkan. Borang boleh diperoleh secara fizikal di Kawasan Rukun Tetangga terdekat atau melalui atas talian menerusi Facebook dan WhatsApp,” katanya.

Beh turut berpesan kepada orang ramai yang hendak pulang ke kampung supaya mengambil langkah berjaga-jaga seperti memastikan rumah dikunci dengan baik, memasang lampu di sekeliling rumah serta memasang kamera litar tertutup jika berkemampuan.

“Yang atas jalan raya juga diingatkan supaya berhati-hati, jangan pandu laju lebih-lebih lagi ketika hari hujan. Ingat, walaupun kita dibenarkan beraya di kampung, jaga SOP yang ditetapkan oleh kerajaan bagi membendung Covid-19,” katanya.

Sumber: Bernama